یاشا تراختور

+0 به یه ن

این مطلب را دو سال پیش نوشته بودم:

از روشنفكرانی كه غم را تقدیس می كردند وشادی را تقبیح، هیچ خیری ندیدیم. گلی به جمال تراختور كه شور و شوق به زادگاه من آورده!امیدوارم به بركت تراختور "تقدیس غم" جایش را كم كم به "حرمت شادی و دلخوش" بده.
هم از نظر اقتصادی و جذب توریست " ترویج شادی" بهتر از "تقدیس غم" است وهم از نظر روحیه ی عمومی مردم و به خصوص دانشجویان.

هواداری تراختور در آذربایجان از سطح طرفداری از یك تیم بالاتر رفته و تبدیل به یك فرهنگ تمام عیار شده: آهنگ های خودش را داره؛ رسومات خودش را داره؛ طراحی لباس و.... خودش را داره؛ فرهنگ گرافیكی خودش را داره.
از جمله كارهای تحسین برانگیز هواداران تراختور حمایت یكپارچه از دریاچه ی ارومیه است. شعاری دارند كه در ورزشگاه دسته جمعی می خوانند:گلین گئدك آغلیاق اورموگؤلون دلدوراق. ترجمه: بیایید اشك بریزیم و با اشك هامون دریاچه ی ارومیه را پر كنیم.

اما به نظرمن هواداران تراختور نباید این همه در سایت ها و فروم های اینترنتی دهن به دهن كسانی بگذارند كه زخم زبان می زنند. روش درست همونیه كه گؤته -شاعر واندیشمند نامدار آلمانی- می گه:
Against criticism a man can neither protest nor defend himself; he must act in spite of it, and then it will gradually yield to him" كه البته ما معادل تركی جمله ی گؤته را هم دارین:".... كاروان گئچر".

خوب می شه اگر هواداران تراختور یك موسسه ی خیریه تشكیل بدهند تا از دانش آموزان بی بضاعتی كه استعداد ورزشی دارند حمایت بكند. چیزی شبیه بنیاد كودك كه از استعداد های درسی حمایت می كنه اما در رشته ی ورزش. زادگاه من در رشته های ورزشی دیگه به خصوص دوچرخه سواری هم حرف هایی برای گفتن داره. خوبی تراختوری ها اینه كه در فعالیت ها یشان خانم ها را كنار نمی گذارند. این كار شون از روی تاكتیك نیست! یعنی تو مرامشان نیست كه برای این كه به یك هدف برسند به گروهی بگویند "شما هم بازی" بعد كه به هدفشان رسیدند بگویند "ما كی گفتیم شما را هم بازی می دیم." اگر نخواهند یك عده را بازی بدهند از همون اول با صراحت كامل -شاید هم با اندكی تندزبانی- می گویند راه ما جداست. اگر هم شك كنند كسی با هاشون از این بی مرامی ها می خواهد بكنه بدجوری بهشون بر می خوره. به هر حال تراختوری های عزیز! اگر یك وقت خواستید چنین موسسه ی خیریه ای بزنید از استعداد های ورزشی بین دخترهای دانش آموز هم غافل نشید. خانم های طرفدار تراختور-كه هم تعدادشان و هم شور و اشتیاقشان درخور توجهه- قطعا در چنین كار خیری پیشقدم می شوند.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

زبان های محلی

+0 به یه ن

در مورد اهمیت زبان های مادری من بسیار نوشته ام. فكر می كنم اگر از طریق و روال درست و به دور از مسایل جنجال برانگیز سیاسی اقدام شود بدون هزینه ی چندانی و در چارچوب قوانین موجود در یكی دو سال آینده می توان اقدامات زیر را به منظور ترویج زبان های مادری و حل پاره ای از مسایل در این مورد انجام داد:
1) ایجاد فرهنگستان زبان مادری و فرهنگ محلی در مراكز استان ها.  در تهران و كرج  جا دارد هم فرهنگستان زبان تركی باشد و هم كرد ی. فرهنگستان به مسایل فرهنگی چون برپایی سمینارهای علمی عمومی به زبان های محلی گوناگون نمایشگاه های هنری جشنواره های لباس و غذا و برپایی شب شعر.....هم می توانند بپردازند. در ترمیم آثار باستانی و.... هم می توان از آنها مشورت گرفت. بسته به این كه چه نوع وظایفی را عهده دار می شوند تركیب اعضا و آیین نامه ی آنها می تواند تنظیم شود.
2) تعیین سالروز تولد (دقت كنید   "تولد" نه "سالروز درگذشت") شهریار به عنوان روز شعر وادب تركی. می توان معادل آن روز شعر و ادب كردی و بلوچی و.... هم تعیین كرد.
3) اعطای مجوز تاسیس آموزشگاه های خصوصی زبان های محلی در همه جای ایران.
4) گسترش واحدهای درسی زبان مادری دانشگاه ها
5) اعطای مجوز تدریس زبان های محلی در مدارس
6) دوره ی تدریس الفبا در حاشیه ی شهر ها توسط نهضت سواد آموزی بدون نیاز به یادگیری زبان فارسی برای كسانی كه امكان صرف زمان كافی برای یادگیری فارسی را ندارند. به گونه ای كه سواد آموزی بتواند به زبان مادری اش نامه بنویسد و آدرس ها را بخواند.  اگر همین اندازه یاد بگیرند بسیاری از مشكلاتشان حل می شود ورفته رفته بدون آن كه كلاس ویژه ای بروند سوادشان خود به خود بیشتر می شود. كافیست ترسشان از این حروف -به قول خودشان جیزما قاراما- بریزد. اگر بریزد به تدریج و خود به خود فارسی را هم یاد می گیرند به خصوص اگر در تهران یا كرج یا اسلامشهر و.... زندگی كنند.
7) نصب اطلاعیه ها به زبان های تركی و كردی در كنار زبان فارسی در ادارات استان هایی كه این زبان ها به كار می روند و نیز در تهران و كرج. (اطلاعیه های ساده مانند "ابتدا فرم پر كنید" و.... منظورم هست.

عملی كردن این هفت خواسته كه در بالا بر شمردم هزینه ای نمی خواهد. اعطای مجوز تاسیس آموزشگاه باعث ایجاد اشتغال هم می شود! به علاوه آموختن زبان های اقوام ایرانی دیگر باعث همدلی بیشتر بین اقوام ایرانی می گردد. لازم نیست تمام مشكلات كشور حل شود و آن گاه به فكراجرای این هفت مورد بیافتیم. از همین فردا هم می توان روی آنها كار كرد و در عرض یكی دو سال همه را عملی ساخت. بهانه ی این كه حالا مشكلات و مسایل مهم تر داریم از نظر من قابل قبول نیست. عملی ساختن این هفت مورد مانعی در راه حل سایر مشكلات نیست. تازه كمكشان هم می كند.  نوشته های قبلی ام را درمورد زبان مادری می توانید در ادامه ی مطلب و با كلیك بر آردینی اوخو بخوانید.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل
آردینی اوخو

به جا نمی آورم!!

+0 به یه ن

نامه ای از سوی  جمعیت زنان نواندیش مسلمان به آقای روحانی منتشر شده است كه می توانید اینجا بخوانید. خبر را كه دیدم كنجكاو شدم ببینم چه نوشته اند. راستش من این "جمعیت زنان نو اندیش مسلمان"  را نمی شناسم و قبلا هم چیزی در باره شان نشنیده بودم.  شما شنیده بودید؟!

الغرض! در این نامه ی كوتاه آمده :

" زنان آگاه و هوشمند ایران، به دلیل ویژگی‌های بارز خیرخواهی برای همگان و مسئولیت‌پذیری، با همۀ توان در خدمت آرمان‌های بلند شما برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های متعالی‌تان خواهند بود."

من به عنوان یكی از زنان ایران یادم نمی آید به این جمعیت وكالت داده باشم كه از طرف من به كسی وعده دهند كه با همه ی توانم  در خدمت آرمان های بلندش خواهم بود. احتمالا من یكی جزو آگاه و هوشمند هایش نیستم!

در نامه این جمعیت چنین می نویسد:

موارد ذیل را به عنوان اهمّ انتظارات جامعه زنان از رئیس جمهور به استحضار می‌رسانیم:

- اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی در حوزۀ مسائل زنان


 

- تهیه لوایح برای رفع هرگونه تبعیض از زنان در قوانین موجود


 

- استفاده از توانمندی‌های زنان درسطوح بالای مدیریتی


 

- ارتقای امنیت انسانی و حقوقی زنان


 

- توانمند سازی زنان در زمینۀ اقتصاد و افزایش نرخ اشتغال آنان

 

واقعا انتظار خانمی كه در ایلام یا مراغه زندگی می كند یا خود من كه در تهران زندگی می كنم از رئیس جمهور "استفاده از توانمندی‌های زنان درسطوح بالای مدیریتی" است؟! چه فرقی به حال من می كند فلان وزیر زن باشد یا مرد؟! برای من این مهم هست كه كارش را خوب انجام بدهد.  زن و مرد بودنش مهم نیست.

چیزی كه من انتظار دارم با این گونه نامه ها حاصل نمی شود. انتظارات من چیزهای جزئی است. انتظاری كه من دارم این است كه اجازه دهند كسانی كه در مورد مسایل اجتماعی زنان فعالیت پژوهشی می كنندبه آمارها دسترسی داشته باشند و نتایج خود را منتشر سازند. این قدم اول است.

  مطالبه ی اصلی من ب عنوان یك زن بیشتر اجتماعی و فرهنگی است و از آحاد ملت باید خواست نه از رئیس جمهور: شادی های كوچك و بی آزار را از زنان دریغ نكنیم. باور داشته باشیم در هر سن و هر موقعیت زنان نیز حق تفریح و شادی دارند و باید اجازه داد این شادی و نشاط را ابراز نمایند.

این انتظار من است. اصلا هم ادعا نمی كنم انتظار من انتظار همه ی زنان ایران است.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

اولویت های ما

+0 به یه ن

آقای روحانی قول داده در كابینه و جمع معاونان و مشاورانش از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب استفاده كند. این به آن معناست كه حداقل تا یك سال آینده اولویت هایی كه در تبلیغات انتخاباتی مطرح شد به كنار گذاشته می شود و آقایان منسوب به دوجناح بیشتر هوش و حواسشان را به این می دهند كه در تصاحب مقام ها  از رقیب عقب نمانند. برای این كه اولویت های ما برای همیشه فراموش نشود خودمان باید درباره شان بنویسیم و صحبت كنیم واز هر كاری كه از دستمان بر می آید دریغ ننماییم. یكی از این اولویت ها برای سراسر ایران حفظ محیط زیست است. به خصوص دریاچه ها و رودخانه ها و تالاب ها در ایران عزیزمان كه كشوری كم آب است. فكر می كنم اكثریت قاطع مردم موافق باشند كه در آذربایجان اولویت اصلی --بی چون و چرا-- حفظ دریاچه ی ارومیه است. فكر نمی كنم برای این مخاطبین لازم باشد كه توضیح دهم دریاچه ی ارومیه صرفا تزئینی نیست. اگر خشك شود بادها ریزگردها را می پراكنند. باد ریزگردها را صدها كیلومتر می تواند جا به جا كند. تا خود تهران هم می تواند برسد. اثرات تنفس ریزگردها بر سلامت را می دانید و من تكرار نمی كنم.
باد نمك ها را بر زمین های زراعی اطراف می پاشد و آنها را لم یزرع می كند. این به آن معناست كه صدها هزار خانوار كه در حاشیه ی این دریاچه به كار تولیدی و شرافتمدانه ی كشاورزی و دامداری مشغول بودند هم خانه و كاشانه و هم شغل خود را از دست می دهند و مجبور خواهند شد با دست خالی به حاشیه ی شهرها یا روستاهای دیگر مهاجرت كنند. خودتان می توانید حدس بزنید چنین فاجعه ای چه مقدار مشكلات اجتماعی برای مهاجرین و همچنین شهر یا روستا مهاجرپذیر می تواند به وجود آورد. تصورش هم مو بر اندام آدم سیخ می كند. من یك مصداق رمانتیكش رامی زنم. پیرمردی را در نظر بگیرید كه همه عمر در مزراع سرسبز و زیبا و با منظره ی دریاچه بزرگ شده. به یك باره همه چیزش را از دست می دهد و در حاشیه ی فقیر نشین و خاكستری شهری به دور از منزلت متعارف سنش باید باقی عمر را سپری كند. تازه من رمانتیك ترین جنبه اش را گفتم.
اگر دریاچه احیا گردد می تواند منبع بی نظیر جذب توریست باشد و سالانه میلیون ها دلار درآمد توریستی نصیب كشور سازد. تماشای فلامینگو ها خیلی ها را می تواند به اینجا بیاورد.

قبلا نوشته های متعددی در مورد دریاچه ی ارومیه داشتم كه در ادامه ی مطلب (با كلیك روی آردی نی اوخو) می توانید ملاحظه كنید.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل
آردینی اوخو

روزگار ما

+0 به یه ن

در نوشته ی قبلی ام با عنوان "نقد گذشته چراغ راه آینده" چند سئوال مطرح كرده بودم كه می خواهم الان جواب ناقص و ناپخته و غیر تخصصی خود را به آنها بدهم. البته متخصصان امر باید در مورد هركدام نوشته ها منتشر سازند. من اینجا نظری كم مایه می دهم از زبان یك شهروند معمولی كه تخصصش چیز دیگری است اما اندكی به این موضوعات فكر كرده.  امیدم به آن است كه نسل جوان امروزی اشتباه های نسل ما را تكرار نكنند. توجه كنید اصلا منظورم این نیست كه 20 ساله ها مانند هم اكنون ما رفتار كند. نه! جوان باید جوانی كند و ناآزموده ها را بیازماید. بسیار سفرباید تا پخته شود خامی/صوفی نشود صافی تا در نكشد جامی.  اما نمی خواهم همان اشتباه های مارا تكرار كند و گرنه مثلا درجا زدن در زمان خواهد بود. امیدوارم از تجربه ی نسل گذشته استفاده كنند و بروند راه های نو را امتحان كنند و اشتباه ها ی جدید خودشان را بكنند و بیاموزند نه آن كه اشتباه های قبلی را تكرار نمایند. ما هم كه این ور اشتباه های مخصوص سن خود را داریم مرتب می كنیم و اسمش را می ذاریم تجربه اندوختن!

حالا سئوالات:

) آیا شعار "زنده باد مخالف من" را باز باید سرلوحه ی خود قرار دهیم؟! عیب آن چه بود؟! حسن آن چه بود؟! آیا تنها شعاری سانتی مانتال بود و یادر زندگی واقعی هم می تواند كاربرد داشته باشد؟!

ظاهرا دوستانی كه كامنت گذاشتند با من موافق بودند كه  بیشتر شعاری فریبنده است تا رویه ای عملی. به خصوص با كسانی كه هویت خود را در لج و لجبازی و سنگ اندازی و ....تعریف می كنند و یا نانشان را از این طریق می خورند. اگر مسئله سو تفاهم باشد می توان با گفت وگو حل كرد. اما در آن موارد كه گفتم گفت و گو  و نازخریدن انرژی بسیاری می  طلبد و حاصل درخوری ندارد. نكته  ی مهم آن است كه زمان ، انرژی و امكانات و توان روحی هر كس محدودیت دارد. اگر خیلی دنبال آن باشد كه یك مخالف سرسخت لجباز را با خود همراه سازد باید از یك جای دیگر كم بذارد. آن وقت از وظایفش  می ماند. یا برای راضی كردن یك مخالف لجباز و مردم آزار ان قدر خود را گرفتار می كند كه دوستان و عزیزان فراموش می شوند. در این میان، نیازمندان به توجه  از قلم می افتند. این در زندگی شخصی و خانوادگی یك شهروند هم می تواند اتفاق بیافتد.در زندگی حرفه ای  كسی كه در بالاترین مقام اجرایی هم نشسته هم اتفاق می افتد. فیلم روزگار ما از خانم بنی اعتماد ساخته ی 1380 دقیقا زندگی كسانی را به تصویر می كشد كه در گیر ودار همراه ساختن مخالفان لجوج از یادها رفتند و نتیجه شد آن چه كه شد. این فیلم را دوباره باید دید.


2) حدود و ثغور تساهل و تسامح با توجه به تجارب بیشتری كه الان داریم چیست؟

این سئوال سخت تری است. من جواب نمی دهم اما شما درجمع های خودتان درباره اش فكر كنید و بحث نمایید!


3) نقاط ضعف و نقاط قوت ان-جی-او هایی كه آن زمان تشكیل شد چه ها بودند؟

این را هم بهتر است كسانی كه در ان-جی-او ها فعال بودند پاسخ گویند. اكنون موقعی است كه این سئوال را باید بازبینی كرد به خصوص كه

نماینده حقوقی آقای روحانی در گفت و گو با ایسنا گفته:

پیش‌نویسی مشتمل بر 50 ماده و 19 فصل را به عنوان حقوق شهروندی آماده كرده‌ایم. عناوین این پیش‌نویس عبارتند از نظارت همگانی بر عملكرد دولت، تساوی شهروندان، حمایت قانون از شهروندان، حقوق و آزادی زنان، مصونیت شهروندان از تعرض، آزادی احزاب و اقلیت‌ها، آزادی اجتماعات، آزادی امنیت شغلی، حقوق تامین اجتماعی و آموزش رایگان، حق برخورداری از مسكن، حق دادرسی عادلانه، اعمال مجازات عادلانه، اصل برائت و حقوق اقتصادی شهروندی، كه در مدت زمانی اندك به كمك حقوقدانان و NGOها تشكیل خواهد شد


4) تز گفت و گوی تمدن ها را بعد از 13 سال چه گونه ارزیابی می كنید و آیا به نظر شما باید ادامه یابد یا خیر؟ اگر بله , به چه شكل؟

وقتی آقای خاتمی تز گفت و گوی تمدن ها را بیان كرد روشن نساخت كه به چه شكلی می توان آن را تحقق بخشید. از تبادل فكری و آمد و شد "دانشمندان" سخن راند. توجه كنید حرف مال 13 پیش است. الان با توجه به رشد سریع تعداد پژوهشگران ایرانی و تعداد مقالات منتشر شده توسط ایرانیان (رشد سریع كمی و رشد متوسط كیفیت مقالات) صحبت از امد و شد "دانشمندان" تا حدی موضوعیت دارد. اما زمانی كه آقای خاتمی این حرف را می زد واقعا بدنه ی پژوهشی در ایران خیلی نحیف تر از ان بود كه در ابعاد ملی موضوعیت داشته باشد. یك مقدار خنده دار به گوش می رسید. یه ذره زیادی جدی و تحویل  گرفتن خودمان بود! اما الان با توجه به این كه كار پژوهشی  رشد كرده (رشد تصاعدی به لحاظ تعداد مقالات و پژوهشگران و رشد قابل توجه اما نه چندان سریع به لحاظ كیفی) می توان این نكته را بازبینی كرد. البته فقط در حرف نباید باقی بماند. باید دید برای عملی كردن آن چه راهی می توان برگزید. بحث درباره ی آن طولانی و مجالی دیگر می طلبد. 

به هر حال چیزی كه هم آن موقع موضوعیت داشت و هم اینك گفت و گوی تمدن ها از راه جذب گردشگر بود.  از این جنبه ایران علی الاصول پتانسیل آن را دارد كه حرفی برای گفتن داشته باشد. اما باید برایش تبلیغ شود و زیرساخت ها را آماده گردد. نكته ی دوم هم كه چندبار  قبلا گفتم  آن است كه ابتدا در همین چارچوب مرزهای خودمان گفت وگوی تمدن ها داشته باشیم، بعد با همسایه ها ، آن  گاه  با ملل سرزمین های دور. توریست امروزی  تنوع می خواهد. برای تحقق آن از پتانسیل های گوشه و كنار ایران برای جذب توریست(كه خوشبختانه بسیارند) باید بهره جست نه فقط دو سه شهر.


5) مطالبات زنان چه ها هستند؟

با این كه من خود یك زن هستم سخن گفتن از مطالبات زنان برایم سخت تر است. اتفاقا این خود یكی از جنبه های مشكل است. آن قدر به خودسانسوری --به خصوص در این زمینه-- خو گرفته ایم كه حتی من كه مینجق باشم نمی توانم مطالباتم را به درستی به رشته ی تحریر درآورم. فعلا دم دستی می گویم كه رفع سهمیه بندی جنسیتی در كنكور از مطالبات زنان است. آخیش! گفتن این یكی آسان بود. بازگویی مطالبات پیچیده تر را به زمانی دیگر وامی گذارم. اگر شما نظری در این باره و یا در موارد دیگر كه در بالا اشاره كردم دارید لطفا بنویسید.

دست آخر این كه پیروزی تیم ملی فوتبال مبارك! من از فوتبال هیچ چی سر در نمی آورم اما از شادی طرفداران تیم فوتبال خوشحال می شوم.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

پتانسیل های گردشگری آذربایجان

+0 به یه ن

در دو دهه ی اخیر برای حفظ و مرمت آثار تاریخی دویست سال اخیر تبریز قدم های درخورد توجهی برداشته شده است. اغلب توسط خود مردم و ان-جی-او ها. این چیزی است  كه از دست مردم معمولی بر می آمد. با عشق و علاقه ی وافر فرهنگ نسبتا معاصر خود را پاس داشته اند و در موزه های محلی به معرض تماشا گذاشته اند.

اما آذربایجان دست كم هشت هزار سال تجربه ی مدنیت دارد. آثار تاریخی بسیاری از دوره سلجوقیان ایلخانان قراقویونلو ها و آق قویونلوها به جا مانده كه نیازمند مرمت و توجه است. دیگه این گونه پروژه ها از دست مردم محلی بر نمی آید. نیازمند كار تخصصی و اعتبارات دولتی است.

در گوشه و كنار آذربایجان آثار تاریخی به جا مانده از گذشته های بسیار دور هم هست. باید برای نگه داری و مرمت آنها قدم های جدی برداشت

قبلا در مورد برایان استرالیایی كه با موتورسیكلت به ایران سفر كرده بود نوشتم. نوشته هایش را می توانید اینجا و اینجا و اینجا بخوانید. برایان نوشته اش را درباره ی ایران به این شكل پایان می دهد:

I had entered Iran with a broad plan to visit many of the ancient historical sites. One was the most famous archeological site in the world – Persepolis, home to two of the great Achaemenid kings, Darius and Xerxes. My trip was also to take me to the fabled cities of Shiraz and Esfahan. Alas, it was not to be. Instead of being a trip through “Ancient Persia”, my travels had somehow morphed into a journey through “Modern Iran”.

.

But my time in Iran had been all too brief. I made a mental note to myself that Iran was the one country that I would love to visit again. Had I gained any new meaningful insight into Iran – one of the most-maligned countries in Western media? Not really, other than that the Iranian people were no different to any other people. They just wanted a home for their family, enough food on the table and hope for the future – the same as people all over the world. I strolled back to my hotel in the cool of the evening realising that I was going to miss Iran.

گفت و گوی تمدن ها هم یعنی همین دیگه! با توجه به واقعیت های موجود جذب توریست تنها راه اصلی ما در گفت و گوی تمدن ها می تواند باشد. راه حلی كه می تواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال هم بیانجامد. برای این كه این مهم عملی شود باید از همه ی پتانسیل های كشور در گوشه و كنار آن  استفاده شود. برایان خیلی از تبریز و مردمش  تعریف كرده. اما راستش وقتی خواندم كه گمان كرد تبریز یك شهر نسبتا  جدید است دلم گرفت. همان محوطه ی مسجد كبود از زمان عصر آهن تمدن داشته است.  محوطه  ی باستانی حسنلو در نزدیكی نقده یا سلدوز 8 سال تمدن و سابقه ی یكجا نشینی دارد. جام حسنلو در موزه ی ایران باستان تهران گواه آن است. تخت سلیمان در نزدیك تكاب كه حتی به عنوان میراث فرهنگی جهانی یونسكو شناخته شده اما هنوز توریست هایی كه از آن سو می گذرند از آن اطلاع ندارند. منطقه ی شهریری در نزدیكی مشكین شهر یا خیاو با قدمت 3500ساله اش  برای خودش پدیده ای است اما متاسفانه ناشناخته. همه ی اینها هست آن وقت توریست خارجی می گوید كه این منطقه جدید است و آثار باستانی ندارد!

برای شناساندن و بهره برداری از این آثار باید به طور اصولی برنامه ریزی شود. از جمله انتظاراتی كه از مسئولین در چهارسال آینده داریم رسیدگی به این آثار تاریخی مرمت و ایجاد زیر سخت های لازم (راه هتل و.....) برای دسترسی و استفاده از آنها هست.همچینی تبلیغ برای آنها. در فرودگاه امام و نیز فرودگاه مهرآباد درمیان عكس های اماكن دیدنی سراسر ایران حتی یك عكس هم از آثار تاریخی این منطقه نمایش داده نشده است. دیوار كه در فرودگاه قحط نبود! چه اشكالی داشت كه دو تا عكس هم از این منطقه به دیوار آویزان می كردند.  در ضمن عكس های موجود را در زمان دوره ی اصلاحات هشت ساله نصب كرده بودند. دستشان درد نكنه كه آن عكس ها را از گوشه و كنار ایران عزیز نصب كردند اما یادمان باشد این بار كه به فرودگاه رفتم نامه ای مودبانه در این باره در صندوق پیشنهادها بیاندازیم و  از آنها بخواهیم كه عكس هایی هم از آثار تاریخی استان های اردبیل آذربایجان شرقی و غربی و زنجان نصب كنند.

 احتمالا آثار تاریخی هزاران ساله ی بیشتری در منطقه ی آذربایجان هست كه من از آنها بی خبرم. اگر جای دیگری می شناسید به من بگویید.

 تصویر جام زرین حسنلو را نشان می دهد كه قدمتی 3200 ساله دارد وو مربوط به دوره ی قبل از مادهاست. این جام از منطقه نزدیك سولدوز یا نقده در سال 1336 كشف شده است.

اگر خوب بگردند لابد بازهم از این چیزها پیدا می كنند.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

نشست خبری آقای روحانی

+0 به یه ن

خبرنگار شرق: پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبان در دولت شما به چه صورت خواهد بود؟

از همه آنهایی كه حمایت كردند، صمیمانه تشكر می‌كنم. یادمان باشد من از امروز رئیس جمهور همه مردم ایران هستم و آنچه وظیفه من هست این است كه به خواست همه ملت ایران توجه كنم و از خدا هم توفیق می‌خواهم به همه مطالبات به حق مردم باكمك مردم عمل كنم. همواره به كمك مستمر یكایك مردم نیاز داریم. كاملا امیدوارم اما این امید را باید همه با دست خود بسازیم. همه مطالبات قانونی و به حق همه احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها مدنظر خواهد بود. اجرای قانون اساسی وظیفه‌ام است و پایبند خواهم بود برای اجرای تمام اصول قانون اساسی.

خبرنگار آفتاب یزد: آیا از آقای عارف به عنوان معاون اول استفاده می‌كنید؟

بنده به همه عزیزانی كه نامزد انتخاباتی بودند و رقیب من بودند و لطف كردند تبریك گفتند، به همه آنها گفتم كه از برنامه و نظرات و افراد آنها استفاده كنیم. از همه افراد شایسته و لایق دعوت به همكاری خواهیم كرد. از آقای دكتر عارف هم دعوت خواهیم كرد البته وابسته به میل ایشان است.

منبع

من در بین سئوال های مطرح شده در كنفرانس خبری بعد از روشن شدن نتیجه ی انتخابات چیزی در مورد حقوق زنان, حقوق زبانی اقوام و حقوق اقلیت ها, حفاظت از محیط زیست به خصوص حفظ و احیای دریاچه ها و تالاب ها و رودخانه ها ورفع آلودگی هوای شهرهای بزرگ چیزی نیافتم. گویا این مطالب از منظر ژورنالیست های خبره ی كشور چندان اهمیتی برای مطرح شدن ندارد.  اگر برای من وشما این مسایل مهمتر از آن است كه سهم آقای عارف و سایر اعضای موسوم به  اصلاح طلب در این میان چه خواهد بود باید خودمان رسانه ی خودمان باشیم.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

دو اشتباه در دوره ی موسوم به اصلاحات

+0 به یه ن

 یك عده زمان اصلاحات آمدند و بیش از حد امید به شخص آقای خاتمی بستند. یك دوستی داشتم می گفت خواهر كوچكش یك دفتر شعر دارد و هر شعری كه كلمه ی "خاتم" در آن آمده به عشق خاتمی در آن یادداشت می كند. مثلا اگر یك شعر هم  اندر فواید و زیبایی قاب های خاتم ساخت شیراز بود آن را هم به عشق آقای خاتمی یادداشت می كرد. معلوم بود كه این همه دل بستن دست آخر به دلشكستگی می انجامد. البته آقای خاتمی در این مسئله خود هیچ تقصیری نداشت. او از اول گفته بود كه قرار نیست نقش قهرمان را بازی بكند و تاكید هم كرده بود كه "وای به حال ملتی كه نیاز به قهرمان داشته باشد!" به ادارات دولتی هم سفارش كرده بود پول بیت المال را با چاپ عكس و پوستر وی به دور نریزند. با این حال یك عده اصرار به قهرمان سازی از او داشتند. فكر می كنم نسل جدیدی كه الان بالا آمده كمتر از آن نسل و آن دوره اهل این قبیل قهرمان سازی ها باشد. چشم و گوش شان باز تر از آن است كه بخواهند از یكی به این شكل قهرمان سازی كنند.

یك ایراد دیگه كه آن دوره داشت این بود كه یك جریانی بود كه خودش را ولی و قیم اصلاحات می دید. اصرار هم داشت كه به روش های انقلابی اصلاحات انجام دهد. خلاصه جور در نمی آمد.  الان هم همان جریان همان نقش قیم بازی خود را دارد ادامه می دهد. مطالباتشان باز هم ناپخته است. استراتژی شان از آن ناپخته تر. دنبال روی از آن ها به جایی ما را نمی رساند. هزینه ی بسیار خواهد داشت و دستاورد اندك.

برای این كه به مطالباتمان برسیم و فردا روزی سرخورده نشویم باید خودمان با هم اندیشی برای خودمان روشن كنیم دنبال چه هستیم. در تعیین مطالبات مان خیلی تابع كسانی كه ژورنالیستی عمل می كنند نباشیم. اگر تصمیم گیری روشنی برای آن چه كه می خواهیم به دست آوریم بكنیم احتمال این كه به نتیجه برسیم بیشتر است. اكنون زمانی است كه این هم اندیشی را شروع كنیم. بنا نیست قهرمانی پیدا شود و یك شبه همه چیز را مطابق میل ما كند. ما باید ببینیم دنبال چه هستیم. اولویت هایمان كدام است. با توجه به واقعیت های موجود چند در صد آنها قابل حصول هست. چه قدر هزینه حاضریم بابت آنها بپردازیم. چه راهی انتخاب كنیم كمترین هزینه و بیشترین فایده را دارد. همه ی این ها كار فكری و هم اندیشی می خواهد.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی

+0 به یه ن

قبل از این كه شروع كنیم و از دوره ی اصطلاحات انتقاد نماییم می خواهم كمی هم در مورد دستاوردهای آن بنویسم. از انصاف به دور است كه تنها نیمه ی خالی لیوان را ببینیم.

در دوره ی 8 ساله ی اصطلاحات یادم نمی آید كه قیمت ارز و سكه نوسانات خیلی زیاد داشته باشد. اتفاق نیافتاد كه كسی به مغازه های لوازم الكتریكی  و دوربین فروشی و... مراجعه كند و از فروشنده بشنود كه "نمی فروشم چون نمیدانم اگر این را به شما بفروشم می توانم آن را جایگزین كنم . تا قیمت ها تثبیت نشود نمی فروشم." فلج شدن بازار به علت نوسانات شدید قیمت ضربه است به اقتصاد. در سرمایه گذاری  برای كار تولیدی هم ثبات اقتصادی حیاتی است. اشتغال واقعی (نه كاذب) از همین سرمایه گذاری ها حاصل می شود. بدون آن چه طور می شود اشتغال ایجاد كرد.

در آن دوره به خودكفایی تولید گندم رسیدیم. وضع باغداران و دامداران هم خوب شد. به كشورهای جنوب خلیج فارس میوه صادر می شد. مصرف داخلی میوه را هم اغلب باغداران ایرانی تولید می كردند.

عسلویه برای كسانی كه مهارت هایی نظیر جوشكاری و... داشتند روزنه ی امیدی باز كرده بود. بین طبقه ی كارگری زیاد می شنیدید كه پسرم می خواهد دوره ی جوشكاری یا چیزی شبیه آن ببیند تا برود عسلویه پول پس انداز كند و بعدش سر و سامان بگیرد.

بانك های خصوصی كه سودی بیش از تورم می دادند برای مردم معمولی روزنه ی امیدی پیدا كرده بودند. طبقه ی متوسط ترجیح می دادند پس اندازشان را در بانك بگذارند تا این كه طلا بخرند و آن را باغچه چال كنند.  به خصوص بازنشسته ها و خانم های بیوه از آن خیلی استقبال می كردند. این سرمایه ها به رونق اقتصادی می انجامید.  یك عده هم وام می گرفتند و كار اقتصادی شروع می كردند یا برای خرید قسطی خانه از آن استفاده می كردند. در بین طبقه ی كارگری هم استفاده از این وام ها خیلی امید و سرزندگی به وجود آورده بود.

توریسم تا سال 2001 خوب رشد می كرد. نشاطی به وجود آورده بود. توریسم را صنعت بدون دودكش می خوانند. برای كشورهای در حال توسعه منبع در آمد خوبی است. اشتغالزایی آن بسیار است و سرمایه گذاری چندانی نمی خواهد. خیلی كمتر از صنایع سنگین سرمایه گذاری اولیه می خواهد. در آن دوره در همین آذربایجان شرقی قدم های خوبی برای توسعه ی گردشگری برداشته شد. ساخت هتل كندوان در آن دوره آغاز شد. خانه های قدیمی تبریز آن زمان به موزه و فرهنگسرا تبدیل شدند. خانه ی مشروطه در آن زمان باز شد. مجسمه های مشاهیر آذربایجان در آن دوران ساخته و نصب شد و..... 

وضعیت ثبات اقتصادی باعث شده بود سرمایه گذاری در ایران را بیمه نمایند.

اینها نمونه هایی بود از پیشرفت های اقتصادی. از روی حافظه گفتم. در مورد هر كدام از آنها می توان مقاله ها نوشت. با عدد و رقم و به طور مستند. حرف های من همین طوری از روی حافظه بود. اگر اشتباهی در آن هست لطفا تصحیح كنید.

از لحاظ فرهنگی هم دیگه لازم به ذكر نیست كه چه قدر در دوره ی اصلاحات فضا باز تر شد. كافیست یاد آوری كنم وقتی آلبوم "نازنین مریم" زنده یاد نوری منتشر شد ما چه قدر ذوق زده شدیم. قبل از آن حتی این گونه موسیقی هم منتشر نمی شد!  در آن دوره ایران از نظر انتشار كتاب در منطقه مقام اول داشت. كتاب های پرمحتوایی هم چاپ می شد.

اشتباه های بسیاری هم در آن دوره بود. برخی از آزادی ها ی فرهنگی هم باعث شد برخی كاستی ها كه قبلا قایم شده بود رو نماید. پوشاندن كاستی ها روش مناسبی نیست. آزادی فرهنگی كاستی ها را به وجود نمی آورد تنها انها را رونمایی می كند. رو نمودن كاستی ها را نباید بد دانست. قدم اول برای رفع كاستی ها رو نمایی منصفانه از آنهاست.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

نقد گذشته چراغ راه آینده

+0 به یه ن

كاری كه به نظرم الان باید بشود نقد دوره ی چهار ساله اصلاحات است. منظورم لزوما نقد  آقای خاتمی نیست. منظورم نقد آن جریان است. در درجه ی اول نقد خودمان .
شاید بهتر است بگویم ارزیابی. هم نقاط قوت آن دوره ی هشت ساله را ارزیابی كنیم و هم نقاط مثبت آن را. اشتباه ها كدام بودند؟ راه هایی كه شروع شدند اما ناتمام ماندند كدام ها بودند؟ بگذارید در این مورد بحث كنیم. تجدید خاطرات كنیم تا آماده شویم برای كوشش جمعی گسترده برای فردایی بهتر.
بذارید چند سئوال مشخص از شما بپرسم:
1) آیا شعار "زنده باد مخالف من" را باز باید سرلوحه ی خود قرار دهیم؟! عیب آن چه بود؟! حسن آن چه بود؟! آیا تنها شعاری سانتی مانتال بود و یادر زندگی واقعی هم می تواند كاربرد داشته باشد؟!
2) حدود و ثغور تساهل و تسامح با توجه به تجارب بیشتری كه الان داریم چیست؟
3)  نقاط ضعف و نقاط قوت ان-جی-او هایی كه آن زمان تشكیل شد چه ها بودند؟
4) تز گفت و گوی تمدن ها را بعد از 13 سال چه گونه ارزیابی می كنید و آیا به نظر شما باید ادامه یابد یا خیر؟ اگر بله , به چه شكل؟
5) مطالبات زنان چه ها هستند؟
و....
می توانیم در ابعاد كوچك و در وبلاگهایمان یا در جمع های خانوادگی درباره ی این   موضوعات به بحث جدل بپردازیم. با این بحث و جدل ها ذهنمان مرتب می شود و می توانیم بهتر تشخیص بدهیم به دنبال چه هستیم. اگر جواب این سئوال را بدانیم راحت تر به خواسته مان می رسیم.
خوشحال می شوم نظرات شما را در این موارد بشنوم.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ][ 6 ]