فایل صوتی صحبت های من در مورد «ایمنی سلامت و محیط زیست» در محل کار

+0 به یه ن

اگر در روزهای آینده قصد سفر دارید توصیه می کنم در ماشین این فایل صوتی را گوش کنید. لطفا به بقیه هم  توصیه کنید که فایل را گوش کنند. چه بسا کسی را به این فکر بیاندازد که در محل کار یک نکته ایمنی را جا بیاندازید و  همین نکته جانی را از سانحه نجات دهد.https://physics.ipm.ac.ir/seminars/2024/14aug24/1.MP3


----------

در  صحبت هایم در مورد «سلامت ایمنی و محیط زیست» اشاره نمودم که در طول دو سال و نیم گذشته فایل هایی به این مضمون بر اساس تجربه زیسته آماده کردیم و به اعضای پژوهشکده فرستادیم.  فایل ها را در سایت بارگذاری کرده ایم. لینک هایش را در زیر می گذارم:


https://physics.ipm.ac.ir/seminars/2024/14aug24/health.pdf


https://physics.ipm.ac.ir/seminars/2024/14aug24/1.pdf



اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

فایل سخنرانی درمورد ایمنی سلامت و محیط زیست

+0 به یه ن

فایل سخنرانی روز چهارشنبه من در مورد اقدامات پژوهشکده در راستای بالا بردن سطح استاندارد «ایمنی، سلامت و محیط زیست» در لینک زیر در دسترس هست. لطفا در مورد این فایل اطلاع رسانی کنید. ایده های مدیریتی جدید-مبتنی بر تجربه زیسته در شرایط کنونی کشور – در آن مطرح می گردد. هرچه بیشتر دیده و شنیده شود بهتر است. حرف نو و جدید در آن کم نیست. حرف  های نو وجدیدی  زده می شوند که به باور من به درد امروز ما در ایران می خورد. شرایط اقتصادی امروز ایران از یک سو و از سوی دیگر نیاز ها و انتظارات مردمی به گونه ای است که ادامه راه های مدیریتی قبلی جز سرخوردگی به جایی نمی رسند. ابتکار عمل و راه ها ی نو لازم هست. دراین فایل راه های جدیدی پیشنهاد می شود. اگر هم راه ها را نپسندید حتما باعث می شود که به فکر آن بیافتید که راهی بهتر بیابید و حتما موفق خواهید شد:

https://www.aparat.com/v/sak6238


پی نوشت:  

 

در  صحبت هایم در مورد «سلامت ایمنی و محیط زیست» اشاره نمودم که در طول دو سال و نیم گذشته فایل هایی به این مضمون بر اساس تجربه زیسته آماده کردیم و به اعضای پژوهشکده فرستادیمفایل ها را در سایت بارگذاری کرده ایم. لینک هایش را در زیر می گذارم:

 

https://physics.ipm.ac.ir/seminars/2024/14aug24/health.pdf

 

https://physics.ipm.ac.ir/seminars/2024/14aug24/1.pdf

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

کارزار حمایت از مطالبات پرستاران

+0 به یه ن

از ۱۹ مرداد ماه کارزاری برای حمایت از مطالبات پرستاران به راه افتاده. من آن را هم اکنون امضا کردم. تعداد امضاها متاسفانه هنوز زیر ۵۰۰۰ نفر هست.  برای ملت ایران شرم آور خواهد بود اگر تعداد امضا کننده های این کارزار از کارزار اخراج افغانستانی ها  کمتر باشد. شرمی خواهد بود که پاک شدنی نخواهد بود. سلامت و زندگی همه ما و عزیزانمان در مقطعی وابسته به همین  مطالبات خواهد بود. اگر  مطالبات پرستاران برآورده نشود مهاجرت می کنند یا تغییر شغل می دهند. بیمارستان را عملا پرستاران می چرخانند. آنها نباشند همه مان بدبخت می شویم. دل به این خوش نکنید که شما پول دارید و بیمارستان خصوصی می روید. زلم زیمبوی بیمارستان خصوصی شاید بیشتر باشد اما آنها به فکر جیب شما هستند نه سلامت شما. درمان واقعی در بیمارستان  های دولتی وابسته به دانشگاه ها اتفاق می افتد که حاذق ترین طبیبان کشور در آنها-بدون آلاف و اولوف و تجملات- مشغول به کارند. حتما سر و کار شما در طول زندگی بیش از یک بار به این بیمارستان ها خواهد افتاد. کارزار را امضا کنید و بقیه را تشویق به این کار نمایید: https://www.karzar.net/149103 . لطفا این متن مرا هم در سطح وسیع منتشر سازید 

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

اولویت اول کشور از نظر من: رسیدگی به مطالبات پرستاران

+0 به یه ن

پرستاران زحمت کش کشو ر در شهرهای مختلف به جهت  مطالبات صنفی به اعتصاب دست زده اند. من که شاهد زحمات طاقت فرسای این قشر و اهمیت بی بدیل آنها در جامعه بوده ام، حمایت  معنوی خود را از این مطالبات اعلام می دارم.  انتظار دارم هرچه سریع تر به مطالبات آنان باید رسیدگی شود. اولویت اول کشور امروز باید رسیدگی به مطالبات آنان باشد.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

برنامه سال ۱۴۰۳ از سری برنامه های «زنان در علم»

+0 به یه ن

با سلام و عرض احترام،

روز شنبه ۲۷ مرداد ماه، ساعت ۱۰-۱۱ صبح، در فضای مجازی سخنرانی و گپ و گفتی با عنوان «زنان تاثیرگذار در فیزیک ذرات» خواهیم داشت. طبعا سخنرانی را با یادی از خانواده کوری ها آغاز خواهیم کرد. سپس یادی از امی نوتر خواهیم نمود. از ماریا گوپرت مایر یاد کرده، به آزمایش «وو» خواهیم پرداخت. با توجه به این که هفته گذشته، تی-دی-لی جان به جان آفرین تسلیم کرد، به سهم ایشان به همراه سی-ان-ینگ در کشف نقض پاریته  نیزاشاره خواهیم کرد. سپس به میلا بالدو و دستاوردهای علمی او و نیز دستاوردهای همنسلان او برای حقوق زنان خواهیم پرداخت.

در خلال بحث ها، به نکات و کلیشه هایی خواهیم پرداخت که  زنان و مردان در جامعه دانشگاهی ایران-به خصوص در جامعه فیزیک ایران- با آنها درگیرند. امیدواریم با ایجاد هشیاری در این زمینه زنان و مردان جوان را که  قدم در راه مسیر طولانی کارهای پژوهشی نهاده اند از درگیر شدن با حاشیه های بی ثمر باز داریم.

از کلیه خانم ها و آقای علاقه مند به این گونه بحث ها دعوت می نمایم که در این جلسه شرکت کنند. پوستر برنامه در پیوست موجود است.

لینک شرکت در برنامه:

https://www.skyroom.online/ch/schoolofphysics/colloquium

به امید دیدار

یاسمن فرزان

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

گزارش و تحلیلی از اقدامات پژوهشکده فیزیک برای ارتقای استانداردهای محیط زیست، سلامت و ایمنی

+0 به یه ن

 

با سلام و عرض احترام

همان گونه که اطلاع دارید در سال های اخیر، پژوهشکده فیزیک قدم های متعددی در راه بهبود استانداردهای «ایمنی، سلامت و محیط زیست» در پژوهشکده برداشته است. روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه قصد دارم در مورد این اقدامات گزارشی دهم و به پیشنهاد های شما برای قدم های بعدی گوش دهم. از همه علاقه مندان به این مباحث دعوت می نمایم که در این جلسه شرکت کنند. در صحبت هایم به چالش های موجود و نحوه فایق آمدن بر آنها انگشت خواهم گذاشت با این امید که  برای  اقدامات  مشابه  در فضاهای دیگر نیز الهام بخش باشد. توضیح خواهم داد وقتی کمبود بودجه یا محدودیت های دیگر مانع از اجرا طرح اولیه ما می شد چگونه با همفکری علاقه مندان-به خصوص کادر اجرایی- راه حلی جایگزین می یافتیم. در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ من فایلی را به عنوان دیدگاه محیط زیستی ضبط و منتشر کردم که مورد توجه واقع شد. فایل مزبور در لینک زیر قابل دسترس هست. آن هنگام بیشتر به مسایل دیدگاهی پرداختم. این بار به اقدامات انجام شده، چالش ها و نتایج آن خواهم پرداخت.

https://www.aparat.com/v/l085t22

 

زمان جلسه: چهارشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۹ صبح

لینک جلسه:

https://www.skyroom.online/ch/schoolofphysics/pheno

موضوع جلسه: گزارش و تحلیلی از اقدامات پژوهشکده فیزیک برای ارتقای استانداردهای محیط زیست، سلامت و ایمنی

 

 

با احترام

یاسمن فرزان

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

کبری غلامی را باز گردانید

+0 به یه ن

نتیجه موج افغانی ستیزی که برخی رسانه ها راه انداخته اند اخراج همین نوع افراد فرهیخته خواهد شد و بس. باعث ساماندهی اتباع خارجی و احیانا دیپورت مجرمانی که من و شما از آنها می هراسیم نخواهد شد. بازیچه این نوع رسانه ها و موج سازی آنها نشویم.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

فیلم تاریخی ناپلئون و مقوله وفاداری به دقت تاریخی در آثار هنری

+0 به یه ن

دیشب فیلم ناپلئون ساخته ۲۰۲۳  اسکات را دیدم. آرزو کردم کاش روی پرده سینما صحنه های جنگی اش را می دیدم. آن قسمت که توپ های ناپلئون یخ را می شکافت و سپاهیان روسیه را به کام مرگ می فرستاد به لحاظ جلوه های ویژه شاهکار بود. هرچه قدر جلوه های ویژه صحنه آغازین فیلم (اعدام ماری آنتوانت) ضعیف بود جلوه های ویژه صحنه آرایی های جنگی اش  تحسین برانگیز بود. اصلا ای کاش فیلم فقط  در صحنه های جنگی اش خلاصه می شد و کمتر به  ژوزفین می پرداخت. لابد  سازنده فیلم  گمان کرده اگر به ژوزفین نپردازد فیلم او خشک می شود و در گیشه نمی فروشد. اشکال کار این هست که  انگار نویسنده و کارگردان، زیاد دنیای زنانه را نمی شناسند و در شخصیت پردازی ژوزفین و نیز عواطف و احساسات پیچیده ناپلئون نسبت به او گند زده اند.  با آن تصویر سازی که از ژوزفین در فیلم شده بود وقتی در فیلم گفته می شد که ناپلئون بدون ژوزفین  هیچ هست تمسخر آمیز به نظر می رسید! بیننده اگر چیزی در مورد تاریخ آن دوره فرانسه و شخص ژوزفین نمی دانست با دیدن فیلم می گفت مگر این ژوزفین چه داشت که ناپلئون بدون او هیچ شود. البته ناپلئون را هم مردی بیمار و زبون به تصویر کشیده بود. همین وابستگی اش به ژوزفین کم مایه در فیلم نشان از ضعف و زبونی اش به نظر می آمد.در صورتی که در واقعیت ژوزفین از طریق لابی کردن هایش در اقشار متنفذ پاریس  در بالا کشیدن ناپلئون و در نهایت امپراطور شدن او نقش مهمی ایفا کرده بود. بعد از امپراطوری در زمان های طولانی غیبت ناپلئون در جنگ های مختلف ژوزفین نقش مهمی در سر و سامان دادن امور داخلی کشور داشت.

وقتی از فرانسه صحبت می کنیم اول از همه شکوه و زیبایی زنانه اش را به یاد می آوریم. قدرت نرم فرانسه همیشه بر قدرت سختش چربیده. این قدرت نرم هم مدیون  ژوزفین ها در قرون مختلف بوده اند. در چند صد سال اخیر فرانسه  هر قرنی برای خودش یک ژوزفین داشت که قدرت نرم  آن را قدرتمند تر و در عین حال نرم تر می ساخت. در فیلم، چیزی  از این گونه فعالیت های ژوزفین نشان داده نمی شود. ای کاش  یا به ژوزفین درست پرداخته می شد یا اصلا پرداخته نمی شد.

به نظرم فیلم یک اهانت بود به همه ژوزفین ها در طول تاریخ که تضمین کننده قدرت نرم کشورها بوده اند. فردا که ملت ایران آزادی های فردی و اجتماعی اش را می گیرد باز هم در قدرت نرم، توانمند خواهد بود. قدرت نرم نقطه قوت اش خواهد گشت.

------

بسیاری از نویسندگان داستان ها و فیلمنامه های تاریخی وقتی توسط مورخان مورد نقد قرار می گیرند که آثارشان به لحاظ تاریخی دقیق نیست  می گویند هنر قرار نیست در بند جزئیات تاریخی باشد. باشه! قبول! از لحاظ تاریخی دقیق هم نبود نبود.  اما همان ها خیلی وقت ها می روند سراغ روزنامه های آن دوره تاریخی که مملو از غرض و مرض و سوگیری های ایدئولوژیک و..... هست و از دل آنها داستان می سازند. خود را از مورخان و دقت علمی تاریخی بی نیاز می بینند اما در واقع می شوند آلت دست روزنامه نگار درگذشته که دنبال تصویر سازی و سوگیری خاصی بودند.مثلا در ساخت فیلم ناپلئون ، سازندگان انتقادان مورخان به فیلمنامه  را به سخره می گیرند اما عملا تصویر سازی شان بازیچه دست روزنامه های ۲۰۰ سال پیش لندن شده است که برای تضعیف روحیه دشمن شان، می خواستند همسر او را «زن خراب» نشان دهند. این گونه جنگ های تبلیغاتی در زمان جنگ جزو ابزار های جنگی است و کمتر از توپ و تانک هم کارکرد ندارد. (در فیلم هم نشان داده شد که موثر بوده است.) اما بعد از دویست که فرانسه و انگلیس آشتی کرده اند و دوشادوش هم در دو جنگ جهانی جنگیده اند و از طرف دیگر نگاه دنیا به مسایلی نظیر عفت و .... عوض شده، چه جایی دارد که یک فیلم در سال ۲۰۲۳ فضای  روزنامه های ۲۰۰ سال پیش لندن را بازسازی کند؟!

در مورد دهه شصت خودمان هم برخی نویسندگان همین کار را می کنند. برای این که به زعم خود دقیق باشند به روزنامه های آن دوران رجوع می کنند. نتیجه این می شود که داستان آنها بازتولید کننده ایدئولوگ های روزنامه نویس  دهه شصت می شود! حال آن که نویسنده چنین قصدی نداشته. در صورتی که وقتی نویسنده (مثل همین رمان ساده و بی ادعای «مجنون بی لیلی») به خاطرات و تجارب زیسته مردم آن دوران رجوع می کند حاصل کار قابل  درک تر و غیر شعاری تر و واقعی تر و احساسی تر در می آید. البته خاطره  های آدم های معمولی دقیق نیستند و مرجع تاریخی حساب نمی شوند. اما دست کم احساسی ( ونه ایدئولوژی زده و شعاری) هستند. اگر نویسنده می گوید هنر قرار نیست در بند جزئیات تاریخی باشد بهتر از به همین خاطرات – و در مورد گذشته های دورتر افسانه ها و داستان های محلی- مراجعه کند تا این که از روزنامه های ایدئولوژی زده آن دوران الهام گیرد.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

امان از دست پزهای بیخودی والدین مهاجران

+0 به یه ن

سیاری از ایرانیانی که مهاجرت کرده اند  در گفته هایشان می خواهند القا کنند  که ماکه  مهاجرت کردیم  رستیم اما شما بیچاره ها .....
واقعیت این هست که اتفاقا سیاسی کاری های داخل ایران بیش از ایرانی های ایران نشین، ایرانی های خارج نشین را درگیر می کند. آنها هستند که در هر سفر برای دیدار خانواده همچون نازنین زاغری و.... یا همچون مسافران آن هواپیمای اوکراینی  در معرض خطر قرار می گیرند. آنها هستند که وقتی  به ارثی به آنها می رسد نمی دانند چه طور آن را از راه دور سر و سامان دهند. وضعیت سیاسی و بانکی کشور آنها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد تا آن کس که در ایران نشسته و زندگی اش را می کند.  آن که مهاجرت می کند اگر بیش از آن که در ایران هست تحت تاثیر سیاست های دولتمردان ایرانی قرار نگیرد کمتر قرار نمی گیرد. با مهاجرت این مسئله حل نمی شود. آمریکایی ها و اروپایی هایی که ۷۰ سال پیش در زمان شاه در ایران به دنیا آمده اند (فرزند دیپلمات ها و....) در برخی مسایل (مانند ورود به آزمایشگاه های حساس آمریکا) مسئله دارند و سین جیم می شوند! چه طور برخی از ایرانیان فکر می کنند که با یک مهاجرت می رهند!؟ تازه بر می گردند پز «رهایی و رستن» خود را هم می دهند!
از خودشان بیشتر والدینشان این پز را به من می دهند
وقتی من انتقادی  از أوضاع داخل می کنم (آن هم در حد داستان سرایی در داخل تعریف یک ماجرا) بلافاصله والدین کسانی که مهاجرت  کرده اند بُل می گیرند و می گویند که از حماقت خودت بوده که مهاجرت نکرده ای، بچه های من عاقل بودند و مهاجرت کردند. واقعیت این هست که از آن جنس مشکلات که امثال ما داریم همتای مهاجرت کرده مان ده برابر دارد!  معمولا بچه ها مشکلات خود را به والدین نمی گویند اونها هم در توهمند که بچه هایشان هیچ مشکلی ندارند و ما را احمق می خوانند!!

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ 1 ]