آیا فریادرسی نیست؟!

+0 به یه ن

در اواخر دهه هشتاد و اوایل نود هنرمندان بسیاری در آذربایجان از هنر خود استفاده کردند که آگاهی عمومی را در مورد خطر نابودی دریاچه اورمیه بالا ببرند. حرکتی مردمی شروع شده بود و هنرمندان بی هیچ چشمداشت مالی نتیجه هنر خود را در طبق اخلاص می گذاشتند. هنوز هم برخی هنرمندان دریاچه را تنها نگذاشته اند و هر از گاهی اثری در این زمینه منتشر می کنند اما از آن موج عظیم هنری اکنون خبری نیست! شاید دلیل این باشد که هنرمندان اکنون -به درستی-به این نتیجه رسیده اند که صدای مصائب دریاچه به گوش مردم و مسئولان رسیده است پس دیگر نیازی به فعالیت آنها نیست.

 واقعیت این هست که اکنون به نوعی دیگر نیاز به همراهی هنرمندان هست. دیروز بانگ بر می زدند که دریاچه اورمیه نیاز به فریادرس دارد. امروز نیاز هست که با نیروی هنر به گوش مردمان برسانیم که ما چه کمکی به احیای دریاچه می توانیم بکنیم. درسته که ستاد احیای دریاچه هست اما این ستاد —هرچند کمابیش مثبت عمل کرده— اما همت و حمیت لازم را برای نجات نگین آذربایجان ندارد. ستاد احیا قدم های کوچک مثبتی بر می دارد اما قدم های بزرگ و اساسی را خود مردم محل باید بردارند. 

این دلسوزی من وشما را برای دریاچه اورمیه، مسئولان ستاد احیا ندارند! با ستاد احیا باید تعامل و همکاری کنیم اما دست آخر کار اساسی را خودمان باید بکنیم. فریاد رس دلسوز و با همت و حمیت دریاچه اورمیه همین تشکل های مردمی هستند. امروز به اندازه کافی هم تجربه و علم برای نجات دریاچه به دست آورده اند.من و شما اگر به کمک آنها بشتابیم و علم و هنرو سرمایه اجتماعی خود را در اختیارشان بگذاریم قدم های بزرگی برای نجات دریاچه اورمیه برداشته خواهد شد.

الان دیگه مشخص شده که راه نجات دریاچه اورمیه چیست. در سه جبهه باید عمل شود:

 ١-لایه روبی اصولی و به موقع رودخانه ها و رها سازی مناسب و به موقع آب پشت سدها. این از وظایف وزارت نیروست. فشار افکار عمومی باید باشد تا وزارت نیرو به وظیفه اش درست عمل کند.

 ٢-اصلاح میانگذر از طریق ایجاد پل در چپ و راست میانگذر به منظور از سر گرفته شدن جریان های درون دریاچه ای که درجه شوری آب در شمال و جنوب دریاچه را یکنواخت می سازد. هزینه این کار درحد احداث پل هوایی متعارف در کلانشهر های ایران هست. مبلغی سرسام آور در سطح ملی نیست.

 ٣-برگرفتن شیوه های کم مصرف کشاورزی نظیر آبیاری قطره ای و جایگزینی کشت محصولات پرمصرف مثل چغندر با گیاهان کم مصرف تر نظیر باغ انگور و پسته و زعفران و گیاهان دارویی. 

 عملی شدن طرح ها نیاز به آگاهی عمومی دارد و آگاهی عمومی هم به نوبه خود یاری هنرمندان و فعالان حوزه مجازی و حقیقی را می طلبد. 🍀@minjigh 


 # دعوت از هنرمندان زیست محیطی برای تولید محتوای آموزشی و فرهنگی؛ بدین وسیله از کلیه علاقمندان محیط زیست که در بخش های تولید انیمیشن، عکس و فیلم دارای تبحر هستند ،دعوت بهمکاری می‌شود . انجمن زیست محیطی سبز اندیشان تبریز 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 تماس ؛ ۳۴۷۶۲۰۳۳ فقط از ساعت ۹/۳۰ صبح تا ۱۲/۳۰ ظهر 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 https://t.me/Sabzandishanetabriz

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]