از فرش چلسی تا پلاریسكوپ

+0 به یه ن



توضیح تصویر فرشی كه در پایین  ملاحظه می كنید در زیر از سایت آسا نقل می كنم. اما قبل از آن می خواهم خاطره ای شیرین بگویم از یكی از برادران جمشیدی كه اهدا كنندگان این فرش به موزه آذربایجان می باشند. سال 70 وقتی دانش آموز دبیرستان بودم در یك كتاب علمی در مورد  قطبش نور مطلبی  خواندم كه برایم خیلی جالب آمد. با هیجان به سراغ بابا رفتم و تعریف كردم. بابا گفت در اوایل دهه 50 وقتی رئیس دانشكده بود دستگاه پلاریسكوپی برای دانشكده فنی تبریز خریداری كرده اند كه با كمك پلاریسكوپ تنش در قطعات را نمایان می سازد. بعد كه دید من خیلی كنجكاوم زنگ زد به دكتر جمشیدی و از ایشان خواهش كرد كه فرصتی به من بدهند كه از آزمایشگاه دیدن كنم. من و دوستم پاندا پا شدیم رفتیم دانشگاه تبریز و آقای دكتر جمشیدی با علاقه و عشق و حوصله فراوان كلی برایمان توضیح داد. عكس دكتر جمشیدی هم در سایت آسا هست.  برای اطلاع بیشتر در مورد تكنیك فوتو الاستیسیتی و پلاریسكوپ می توانید به این سایت مراجعه كنید.

با رونمایی از نخستین فرش اهدایی به موزه آذربایجان،

برادران جمشیدی، میراث خاندان خود را جاودانه كردند

 برادران جمشیدی، میراث خاندان خود را جاودانه كردند title=

آسا نیوز: همزمان با روز جهانی موزه از نخستین فرش اهدایی به موزه آذربایجان رونمایی شد.

این فرش نفیس پیش از این به خانواده جمشیدی تعلق داشت كه سه برادر این خانواده در اقدامی فرهنگی، این میراث ارزشمند را به موزه آذربایجان اهدا كردند.

فرش مذكور كه در حقیقت بازبافی فرش معروف چلسی می باشد و از نگاه كارشناسان این حوزه بسیار ارزشمند برآورد شده است، قدمتی 75 ساله دارد. این فرش به سفارش شادروان علی جمشیدی و به دست استاد محمد به نیا بافته شده است.

گفتنی است فرش چلسی كه اصالتی ایرانی دارد و به احتمال قریب به یقین در منطقه شمالغرب بافته شده است، به دلیل آنكه در محلی به نام كینگز رود در شهر چلسی به موزه ویكتوریا آلبرت لندن فروخته شده به این نام معروف است.

استاد زنده یاد حبیب الله لیمویی طراح پرآوازه فرش، به سفارش كارشناسان موزه لندن طرح فرش چلسی را پیاده كرده است و پس از آن نمونه های دیگر نیز از آن بافته شده است. رنگ این نمونه ها متفاوت از نسخه اصلی است ولی آنچه امروز توسط خانواده جمشیدی به موزه آذربایجان اهدا شد دقیقا همرنگ با فرش چلسی می باشد.

فرخ جمشیدی برادر كوچكتر این خانواده كه هم اكنون بیش از 70 سال سن دارد به خبرنگار آسانیوز گفت: این فرش اهدایی با پشم دستی و رنگ های كاملا طبیعی كار شده است و پیش از این بر روی "گچ خاك" استفاده می شده است كه آن را برای ماندگاری فرش بسیار مفید می دانند.

وی گفت: همه ما و بویژه برادر بزرگتر خانواده علاقمند بودیم كه میراث پدری را از نگاه مادی به دور نگاه داریم و به همین منظور تصمیم گرفتیم این فرش نفیس، برای همیشه در موزه آذربایجان به یادگار بماند.

فرخ جمشیدی همچنین كتاب " فرشنامه ایران" را كه دایرةالمعارف فرشهای نفیس ایرانی به شمار میرود و تصویر فرش اهدایی نیز در آن آمده است، به موزه آذربایجان هدیه كرد.


اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]