هالو

+0 به یه ن

افراد معترض مثل آقای عالی پیام (هالو) خیلی علاقه دارند که مردم ایران را متحد کنند و در اعتراض همراه سازند اما چون ماهیت جریان های هویت طلبی را نمی فهمند و برای شناخت آنها به دکان های مدعیان مبارزه با پانترکیسم مراجعه می کنند (و اونها هم جنس قلابی قالبشان می کنند!) همیشه تلاش هایشان در این زمینه نتیجه عکس می ده. 


باز پریروز دیدم در فضای مجازی جوابیه یک شاعر قشقایی به یکی از اظهارات عالی پیام که ترک های ایران را رنجانده یود پخش شده. دو نکته جالب داشت. اول این که کیفیت شعر این شاعر قشقایی به زبان فارسی از کیفیت شعری شعر های عالی پیام -با این همه دبدبه و کبکبه در محافل ادبی تهران- بالاتر بود که پایین تر نبود. دوم این که تا اون شاعر قشقایی در استان فارس چنین جوابیه ای را به شعر عالی پیام می ده فوری در میان شهریان و روستاییان آذربایجان خواهان می یابه! به سرعت! 

 چند روز پیش هم یک کلیپ از همین عالی پیام پخش شد در مورد انتخابات. لباس محلی اقوام مختلف ایران را پوشیده بود و با تم یکی از شعرهای فولکلریک نه چندان معروف تهران از زبان اقوام مختلف می گفت "ما رای نمی دیم بهتون". برای تهیه این کلیپ حتما خیلی زحمت کشیده این همه لباس محلی تدارک دیده روی عکس های نواحی مختلف ایران مونتاژ کرده. اما نفهمیده که یک ترکمن یا یک بوشهری بعید هست با یک شعر فولکریک تهران-که احتمالا تا به حال هم نشنیده- احساساتی بشه.

 من خودم اصل اون شعر را فقط یک بار در فیلم باباشمل علی حاتمی شنیدم. کنجکاو شده بودم فیلم های قبل انقلاب وبعد انقلاب فیلمسازانی چون او را ببینم و مقایسه کنم ببینم کیفیت فیلم هایشان بعد انقلاب بالا رفته یا پایین اومده. برای همین این فیلم را هم تماشا کردم. شعر مزبور در فیلم باباشمل، به گوش تبریزی من چنان آمد که گوشت های تنم آب شد. احتمالا اگر یک تهرانی هم "آت منی ! توت منی! نار کیمین اوینات منی " را از زبان یک "سازانده سنتی" ٥٠ سال پیش تبریز بشنود همین حس به او دست می دهد. این قبیل اشعار فولکریک نواحی مختلف ایران آهنگ "لاو استوری" یا "تم لارا" در فیلم "دکتر ژیواگو" نیستند که اون قدر به لحاظ موسیقیایی فاخر باشند که همه دنیا از آن لذت ببرند! اگر از بچگی شنیده باشید نسبت به آن حس نوستالژیک دارید والا حالتان را به هم می زنند. 

 منتهی امثال عالی پیام که اصرار دارند وانمود کنند زبان همه ملت ایران هستند این را نمی فهمند. فکر می کنند با اون قبیل کلیپ ها،همه مردم ایران را با خود همراه می کنند. غافل از آن که وقتی هویتی را اون جوری به زور تحمیل می کنند ( مثل با لباس ترکمن شعر بندتنبانی فولکریک قدیمی تهرانی می خوانند) اقوام و گروه های مختلف را پس می زنند. با شناخت مختصری که از اجتماع امروز ایران دارم تا یک جریان سیاسی نتواند این مسئله هویت طلبی را آن گونه که واقعا هست (نه آن گونه که در دکان ها عرضه می شود) درک کند محکوم به شکست هست. 🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]