لزوم رویکرد جهانی به مسایل اجتماعی نظیر مسایل زنان

+0 به یه ن

(تکرار از ۱۰ سال پیش در وبلاگ منجوق)


ده سال پیش در وبلاگ منجوق:   حتما در مورد پدیده شوم خود سوزی زنان در ایلام و دیگر شهرهای غربی شنیده اید. اگر یک مجله زرد می خواست چنین واقعه ای را پوشش دهد, آن را به دعوای دو تا زن با هم تقلیل می داد. یکی از زن ها می شد مظهر فداکاری , دیگری مظهر حسادت و مردی هم در این میان بود که مظهر عقلانیت و حکمت بود! داستان را با آب و تاب تعریف می کردند, اشک خواننده را در می آوردند و آخر سر با دو تا نصیحت کلیشه ای اخلاقی سر وته قضیه را هم می آوردند تا خواننده کاملا باور کند که اگر به نصایح اخلاقی کلیشه ای نویسنده مجله زرد گوش بسپاریم "زندگی شیرین می شود!"

واقعیت پیچیده تر آن است که در مجله زرد تصویر می شود.
بررسی این پدیده شوم در حوزه علم مطالعات زنان می گنجد.به طور سیستماتیک تاثیرات جنگ، وضعیت اقتصادی و بیکاری، سنت ها ی محلی وغیره بررسی می شود و راهکاری ارائه می شود. این تصور که ما ایرانیان از دیگرمردم دنیا بسیار متفاوتیم تصوری نادرست است. در پنجاه سال اخیر در دنیا جنگ های بسیاری اتفاق افتاده و .... به احتمال زیاد جاهایی در دنیا وجود دارند که پدیده هایی مانند آن چه که در ایلام رخ می دهد رواج دارند. می توان از تجارب آنان برای رفع معضل بهره برد. تجارب ایرانی ها هم مدون می شود ودر صورت لزوم در گوشه دیگری از دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. ملاحظه می کنید ما مردم جهان به دستاوردهای همدیگر نیازمندیم.

جواب معضلی چون پدیده شوم خودسوزی زنان در سنت ما نیست. در کجای تاریخ ما شهری آن گونه مورد اصابت بمب و موشک قرار گرفته که نتایج مشابهی حاصل شده باشد. این پدیده عارضه ناخواسته مدرنیته است و با روش های مدرن باید درمان شود. در قدیم آن قدر مرگ و میر زنان در موقع زایمان چنان بالا بوده که فرصتی برای مطالعه در مورد افسردگی زنان که معضل جوامع شهری امروزین ایران است پیدا نمی شده. جواب در سنت نیست اما شاید از تجارب دیگر ملت ها جوابی به دست آمده باشد.

این مثال را آوردم تا تشریح کنم چرا می گویم مطالعات زنان یک رشته جهانی است . تا وقتی مجله زنان بسته نشده بود، به طور سیستماتیک در این مورد این معضل کار می کرد. می دانید که در منطقه ایلام اکثر خانواده ها به خانواده شهید هستند. اما آنان که ادعایشان می شود کاری برای رفع معضلات آنان نمی کنند. فمینیست ها بودند که می رفتند و سعی می کردند چاره ای بیاندیشند. به اندازه کافی امکانات در دستشان نبود که مشکلات را رفع کنند اما هر کاری از دستشان بر می آمد کردند.

خواندن این مقالات باعث شد که من خود خرج عمل جراحی پلاستیک یک تازه عروس دچار سوختگی را بدهم. این راه حل ریشه ای نیست اما بهتر از هیچ است. بهتر از آن است که آنان که ادعایشان گوش فلک را کر کرده می کنند.           🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

نوشته ده سال پیش من به مناسبت روز زن

+0 به یه ن

جنبش زنان در میان جنبش های اجتماعی دیگر موقعیت ویژه ای دارد. یکی از علت های ویژه بودن، ارتباط تنگاتنگ آن با دیگر جنبش هاست. دو نوع فعال اجتماعی داریم:(1) فعال اجتماعی دمدمی مزاج؛ (2) فعال اجتماعی جدی. فعال دمدمی مزاج، در ده ها جنبش خود را صاحب نظر و فعال می داند. طبعا در هر زمینه میزان فعالیت او کم بُرد و سطحی خواهد بود.در مقابل فعالان اجتماعی جدی اغلب تنها به حوزه فعالیت خویش می اندیشند و بقیه فعالیت ها را نادیده می شمارند. اما در این میان فعالان جدی جنبش زنان رویکردی متفاوت دارند. در بین فعالین زنان، علاقه مندان و فعالین حوزه های اجتماعی مختلف مانند طرفداران حقوق اقوام، طرفداران حقوق کودک، طرفداران محیط زیست و... را نیز می یابیم. علت واضح است. زنانی که در هر یک از این شاخه ها فعالیت ها داشته اند به دلیل زن بودن به جنبش زنان نیز علاقه مند بوده اند. از این جهت جنبش زنان موقعیت ویژه ای در بین جنبش های اجتماعی دارد و می تواند اتحاد و ائتلافی بین جنبش های اجتماعی به وجود آورد و آنها را تبدیل به نیرویی موثر و در عین حال نهادمند در سطح جامعه کند.
دریغ است این پتانسیل عظیم جنبش زنان نادیده گرفته شود.
متاسفانه هنوز یکی از مشکلات جنبش زنان، بی مهری و بدبینی مردان و زنان سنتی -وحتی غیر سنتی- نسبت به ایشان است. این بی مهری ریشه در سوء تفاهم هایی دارد که در زیر به برخی از آنها می پردازم:
1)" فمینیست ها ضدمرد هستند." این تصور نادرست است. فمینیزم ضدیتی با نیمی از مردم دنیا -که مردهاباشند- ندارند. این زنان عقده ای هستند که ادعاهای ضد مرد دارند. در واقع من هیچ زن "ضدمردی" را به عمرم ندیده ام! آنان که ادعاهای ضد مرد دارند، در واقع از یک احساس خود کم بینی نسبت به مردها رنج می برند. فمینیزم با آن احساس خود کم بینی مخالف است نه با جنس مذکر!
2)" فمینیست ها نمی خواهند دست به سیاه و سفید بزنند." این تصورهم درست نیست."مفت خوردن و خوابیدن به هیچوجه ایده آل فمینیست ها نیست. فمینیست ها می دانند که برای زندگی باید تلاش کرد. مسئولیت پذیری از ارزش های فمینیزم است. در محیط خانواده فمینیست ها معتقدند که زن و مرد باید به سهم خود تلاش کند, در تصمیم گیری ها نقش داشته باشد و از سود حاصل از تلاش به فراخور زحمتی که کشیده اند و نیازهایی که دارند بهره ببرند.
این ها دو مورد از سوء تفاهم های رایج درباره فمینیزم بود. در این جا مجالی برای رفع همه سو تفاهم های رایج نیست اما تک تک این سوء تفاهم ها با اندکی مطالعه رفع شدنی هستند.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

اهمیت آزادی های ساده و پیش پا افتاده فردی و اجتماعی

+0 به یه ن

فیلمی در فضای مجازی پخش می شود که در آن جوانان به خود می بالند که محدودیت سفر به استان های شمالی را (که به علت جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا اعمال شده) دور می زنند.



یکی از فرق های ایران و چین هم در این هست که مردم چین این طور واکنش نشان نمی دهند.


برای همین می گم قرنطینه کردن در ایران به اون سادگی ها نیست.



البته به مردم ایران ایرادی نیست. اون قدر امر و نهی های بیخود و بی دلیل به مردم ایران شده که نسبت به هر آتوریته ای گارد می گیرند. بخشی از مردم هر جامعه اون قدر فهم ندارند که بفهمند فلان محدودیت برای خیر خودشان هست یا نه.
پیش فرض این بخش از مردم در کشور چین یا حتی در همین ترکیه آن هست  که اگر نفهمیدند حکمت بهمان محدودیت چیست به حرف آتوریته گوش می کنند. اما این بخش از مردم ما با آتوریته لج می کنند.  از بس که محدودیت بیخود روی مردم در کشور ما گذاشته اند این لجبازی به مرور به وجود آمده.

اگر حدود ده سال به طور مستمر حکومتی بر ایران باشد که امر ونهی بیخود نکند، کاری به آزادی های شخصی و اجتماعی مردم نداشته باشد و قوانین و ضوابطی  که می گذارد برای خیر عمومی باشد (نه منفعت شخصی یا گروهی خودشان) و خود و آقازاده هایشان هم در عمل پایبند قوانین و ضوابط باشند، این لجبازی بین مردم ایران از بین می رود.

طیف فکری ای در کشور ما وجود دارد که 
وقتی صحبت از اهمیت آزادی می شود تاکید می کنند که منظورشان آزادی در عقیده و بیان هست نه هر نوع آزادی ای! 
بسیار روی این نکته تاکید دارند.

آزادی های ساده شخصی و اجتماعی (در چارچوبی که به دیگران آزار نرساند) کمتر از آزادی بیان اهمیت ندارد. 
این جوانان که اکنون به عدم همکاری خود با طرح محدود سازی مسافرت به شمال (به جهت کاهش گسترش کرونا) می بالند دقیقا همان ها هستند که عمری به خاطر محدود ساختن آزادی های فردی نظیر آزادی انتخاب مدل مو یا حضور زنان در استادیوم ها تحت فشار بوده اند. خیلی قادر به تشخیص تفاوت این دو محدودیت نیستند. خیال می کنند اگر اینجا هم مقاومت کنند هنر کرده اند پس به آن می بالند.



🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

داروخانه داران مقصر کمبود و گرانی ماسک و الکل نیستند!

+0 به یه ن

 ظاهرا صدا وسیما دارد در مردم نسبت به کادر پزشکی و داروخانه داران توقع بیجا ایجاد می کند.

بی آن که تامین اعتباری شده باشد صدا وسیما این توقع را در مردم ایجاد می کند که داروخانه داران و کلینیک هاو بیمارستان ها خدمات مجانی به مردم دهند.
مردم هم به این اعتبار که صدا وسیما گفته می روند به داروخانه داران وپزشک ها پرخاش می کنند!


در شرایط بیشتر مراقب هم باشیم. اکثریت قاطع دکترها وداروخانه دارها و پرستارها از ما هستند نه علیه ما.
به اعتبار حرف صدا وسیما نروید با داروخانه چی محله تان در بیافتید!
🍀@minjigh

ظاهرا توزیع کننده های عمده ماسک و .... هستند که  احتکار کرده اند و قیمت ها را بالا کشیده اند. داروخانه دارها این وسط تقصیری ندارند. 
اونها هم خود این روزها به سختی ماسک پیدا می کنند و مجبورند با قیمت بسیار گران از توزیع کننده خریداری کنند.  در فروش هر ماسک ان-۹۵ هم حدود هزار تومان سود می کنند که در مقابل هزینه های داروخانه داری صفر است.   این که می بینید قیمت ماسک ده برابر شده به جیب داروخانه دار نمی رود. به جیب آن توزیع کننده عمده محتکر می رود.  
اونها که در این شرایط سخت چراغ داروخانه شان را روشن نگاه داشته اند دارند خود را در معرض بیماری کرونا قرار می دهند تا عزیزان ما در خرید داروهای لازم کمتر دچار مشکل شوند. قدر داروخانه داران را بدانیم.  تقصیر کمبودها را به گردن این زحمتکشان نیاندازیم. خشم خود را بر سر کسانی بریزید که واقعا مقصرند. 

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

خطاب به مردم آذربایجان در این روزهای کرونایی

+0 به یه ن

دو نکته هست که می خواهم توجه مردم آذربایجان را به آن جذب کنند:


١-طبق معمول همه موارد بحرانی یک عده دو به هم زن راه افتاده با خواهند افتاد و از زبان فلان قوم وبهمان شهر مردم آذربایجان را نفرین خواهند کرد.به احتمال قوی حتی ازمردم آن قوم یا آن شهر هم نیستند. اگر هم باشند قطعا سخنگوی آنها و نماینده آنها نیستند. حرف هایشان را به هیچ بگیرید و ابدا فکر نکنید که آنها واقعا حرف دل مردم اون شهر را می زنند. حتی جوابشان را هم ندهید که از بیخ ارزش جواب دادن ندارند.جواب ابلهان خاموشی است.

کاملا آنها را به هیچ بگیرید. ائله بیل ایت هورور. اگر با آنها دهن به دهن شوید عصبانی می شوید ایمنی بدنتان در برابر بیماری پایین می آید.

٢- یک عده از همشهری ها که به تهران و کرج و اسلامشهر و .... مهاجرت کرده اند خیلی دوست دارند که به فامیل های خود که در آذربایجان مانده اند پز دهند که وضع ما خیلی بهتر از شماست. به طور معمول می شه پزهای الکی شان را با لبخندی از سر گذراند اما الان در این شرایط کرونایی نیاز به تذکر ی هست که می دهم.
ظاهرا پز بیمارستان ها و دکتر های اسلامشهر و کرج را می دهند وذهن اقوام خود در  آذربایجان مشوش می کنند.
باور کنید پزشکان و پرستاران حاذق آذربایجان که اکنون جانشان را در کف گرفته اند  و دارند برای جان بیماران تلاش می کنند بیشتر از فامیل شما که می خواهد پز دهد می فهمند و می دانند چی برای شما خوبه چی بده. چی  نیاز  هست چی نیست. به دکترها ی محلی اعتماد کنید. به اعتبار یک پز الکی که فامیل تان از کرج و اسلامشهر داده نروید به جان پزشک محلی بیافتید که چرا فلان کار را که در کرج یا اسلامشهر می کنند شما نمی کنید.

(هیچ اونهایی که به آلمان و  سوئد و کره جنوبی  مهاجرت کرده اند اون قدر پز نمی دهند که اونهایی که به اسلامشهر و کرج مهاجرت کرده اند.😃😬)

🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

ز گوشت شتر خوردن و سوپ مار

+0 به یه ن

حرف دکترها را گوش بکنیم!  راه های درمانی و پیشگیرانه من در آوردی نظیر خوردن گوشت شتر و زنجبیل و.... را ول کنیم.


طفلکی دکترها و پرستارها و داروخانه دار ها که این روزها مجبورند به خاطر این ملت حرف گوش نکن جان عزیزشان را به خطر بیاندازند!

گوشت شتر اگر کامل پخته نشه می تونه بیماری مرس به وجود بیاره که بیماری همخانواده کروناست اما به مراتب خطرناک تر.

کرونا ٢درصد مبتلایان را می کشه بیماری مرس ٣٠ درصد. یعنی ١٥ برابر خطرناک تره.


از ما گفتن! به علاوه اگر  از قصاب طلب گوشت شتر بکنید او به هوای پول ممکنه بیاره. با گوشت خام شتر در ارتباط باشه احتمال گرفتن مرس در او می ره بالا.
بعد هم بقیه را آلوده می کنه.


لطف کنید روش های درمانی و پیشگیری من در آوردی در جامعه رواج ندهید که ما را از چاله به چاه می اندازه.

ببینید دکترها ومتخصصان تغذیه چی می گن همون را انجام دهید.

اصلا همین کروناى لعنتی از همین روش های من درآوردی سلامت در چین آغاز شد. یک سری عقاید مزخرف که به اثبات علمی نرسیده بود در مورد تغذیه داشتند که رفتند سراغ خوردن جک و جانور عجیب غریب  اون هم با روش های عرضه غیربهداشتی که باز مورد تاکید همان روش های غیرعلمی مدعی گسترش سلامت بود. به این ترتیب ویروس کرونا جهش کرد افتاد به جان مردم دنیا.

شما با ورژن خاورمیانه اى همین طرز فکر نمی توانید به مبارزه کرونا بروید. ببینید دانشمندان مدرن پزشکی و تغذیه چی می گن همون را انجام دهید.

اگر مردم توصیه هایی که پزشکان می کنند انجام دهند ان شالله با قربانی نسبتا کم اپیدمی تمام می شه.


اما اگر مردم بخواهند از خودشان  روش های غیرعلمی برای مبارزه با کرونا ابداع کنندو آنها را در جامعه رواج دهند به این راحتی ها از شر کرونا خلاص نخواهیم شد

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

دکتر می خواهیم نه فردین!

+0 به یه ن

ظاهرا هنوز خیلی ها انتظار دارند پزشکان و پرستاران و داروسازان جلو بروند و با "شجاعت" و "فداکاری و ایثار" جلوی انتشار ویروس کرونا بایستند.
این عده، با لحنی متوقعانه از حضور پزشکانی که تا این اندازه فداکار و شجاع نباشند ابراز بی نیازی می کنند.

این نوع طرز فکر (حساب باز کردن روی عده ای فداکارشجاع متعهدو ابراز بی نیازی نسبت به بدنه تخصصی کشور برای حل معضلات) حدود چهل سال پیش خیلی در جامعه طرفدار داشت و جامعه ما تاوان های بسیار سنگینی به خاطر این نوع نگرش متحمل شده است.  خوشبختانه اکنون اکثریت جامعه معقول تر می اندیشد. اما هنوز در میان درصدی از جامعه رسوبات این طرز فکر وجود دارد.

ببینیم در این مورد خاص مورد بحث این طرز فکر چه اشکالات بنیادینی دارد.


١-اولا ما نیاز به پزشک و پرستار انی داریم که کارشان را بلد باشند و در عین حال مراقب خودشان باشند. اگر مراقب خودشان نباشند چه بسا بیمار می شوند. همان گونه که شنیده اید این بیماری جدید حتی در دوران نهفتگی که علایم بیماری هنوز نمود ندارند هم قابل انتقال است. تصور کنید  در این دوران که هنوز پزشک متوجه بیماری خود نشده می تواند چندین نفر را آلوده سازد! پس ما نباید بخواهیم پزشکان و پرستاران ما "فردین بازی" در بیاورند و خود را فدا کنند! فدا کردنشان تلویحا به معنای فدا ساختن ده ها نفر دیگر هم هست.

برای همین بود که گفتم به خاطر خودمان دکترها و پرستاران و داروسازان و .... را آن قدر کلافه نکنیم که از سرکلافگی مراعات سلامت خود نکنند و بیمار شوند.


٢- فعلا نه آمار مبتلایان را به درستی داریم نه آمار دکترها و پرستاران شجاع و فداکار داوطلب را. بر چه اساسی یک عده اعلام می کنند دکترهایی که شجاع نیستند و حاضر به فداکاری نیستند  پی کارشان  بروند که به آنها نیازی نیست؟!


ما در حفظ دریاچه اورمیه هم همین مشکل را داریم. هر از گاهی اونهایی که تب طرفداری از دریاچه در آنها تند هست به متخصصان این امر پرخاش می کنند که تو که به اندازه من شجاعانه حاضر به فداکاری نیستی برو پی کارت! می بینی طرف پژوهشگر  فلان آزمایشگاه معتبر جهانی در زمینه های حفظ محیط زیست هست که لطف کرده خواسته قسمتی از وقت خود را برای حفظ دریاچه اورمیه صرف کند. از یک جوانک این پرخاش را می شنود که اصلا به تو که به اندازه من حاضر نیستی خود را فدا کنی نیازی نیست.😬 یارو اون قدر اعتبار بین المللی دارد که اگر لابی کند شاید نصف بودجه لازم برای حفظ دریاچه را بتواند جور کند اما فلان جوانک او را با پرخاش طرد می کند!

🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

گارد هایمان علیه پزشکان و کادر پزشکی را زمین بگذاریم

+0 به یه ن

من پزشک یا میکروبیولوژیست نیستم ودر مورد بیماری و برنامه ریزی برای جلوگیری از انتشار نظر تخصصی نمی توانم بدهم.

اما این را خوب می فهمم دکترها و پرستارها ابتدا باید مراقب خودشان باشند بعد به دیگران برسند.

این را هم می فهمم که مردم مضطرب با کارهایشان حسابی دکترها و پرستارها را کلافه می کنند. در شرایط کلافگی هم ممکنه بی احتیاطی کنند و خود را بیشتر در معرض خطر بیاندازند.

چند سالی است جامعه جلوی جامعه پزشکی گارد  گرفته. دیگه اون حرمتی که برای پزشک قایل بود کمرنگ تر شده. همین اوضاع را سخت تر می کند.

کاری که ما غیر پزشک ها می توانیم اکنون انجام دهیم آن هست که به مردم توصیه کنیم در مراکز درمانی هوای پزشک ها را داشته باشند. کلافه شان نکنند.

کسی که بیشتر احساس مسئولیت می کنه احتمالا بیشتر هم بدعنقی می کنه. در این شرایط انتظار نازکشیدن از دکتر و پرستارکم داشته باشند.


هر چه مسئولان بهداشتی کشور کم کاری کرده اند الان باید دکتر و پرستار جورشان را بکشند. دیگه انتظار نداشته باشید دکتر و پرستار در این شرایط برای خوشایند شما  لبخند هم بزند. اگر بدعنقی هم کردند درک کنیم! اینها در این شرایط دارند جانشان را برای سلامت جامعه در خطر می اندازند اون وقت ما به خاطر یک اخم بیاییم و خرده بگیریم؟!!!


🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

به خاطر خودمان هم که شده این روزها بیشتر مراقب کارکنان پزشکی باشیم.

+0 به یه ن

من خیلی نگران پزشک ها و پرستارها و داروخانه دار و سایر کادر پزشکی در ایران هستم.

اونها بیش از همه در معرض خطرند. کسی هم به فکرشان نیست!  

در جامعه احساسی ما، هر اتفاقی که می افتد همان گروه که بیش از همه در معرض آسیب هستند فراموش شده ترین ها می شوند.

الان هم که پرسنل بیمارستانی و کلینیکی، آسیب پذیرترین شده اند هیچ کس به فکرشان نیست.

دست کم بیش از اندازه دکترها و پرستارها را با داد وفریاد و ابراز نگرانی و دراما خسته و کلافه نکنیم. 
در این روزها و در این شرایط وقتی به دکتر مراجعه می کنیم
مراعات خستگی دکترها را بکنیم.  
اگر کشور بد اداره می شود (که قطعا چنین هست) دکترها و پرستارها مقصر نیستند! در مورد این ویروس کرونا که این قشر بیش از همه ضربه دارند می بینند.


اگر دکتر یا پرستار خوش اخلاقی دیدیم که ناز مریض و همراهش را می کشه دیگه ما هم شورش را در نیاوریم و با دراما کلافه اش نکنیم!


دکتر ها و پرستارها
هر چه خسته تر و کلافه تر باشند احتمال این که از سر کلافگی به مسایلی نظیر درست ماسک زدن و ضدعفونی مرتب میز و...بی توجه شوند  بیشتر می گردد.
در نتیجه احتمال بیماری آنها بالا می رود.

اونی که با ماشین شخصی می ره سر کار و در روز تنها با عده کمی  از فاصله بیش از یک متری سر و کار داره که اغلب شان هم سالمند بیشتر در معرض بیماری است یا اونی که از صبح تا شب داره بیماران را از نزدیک معاینه می کنه؟!

در این شرایط یک کم بیشتر مراقب دکترها و پرستار ها و داروخانه دار ها و.... باشیم.
اونها مریض بشوند ناخواسته عده کثیری را هم بیمار خواهند کرد.


🍀@minjigh

دوستم می گه رئیس بیمارستان اومد و گفت هیچ کدام از  کارکنان نباید ماسک بزنند چون مراجعان در این شرایط با دیدن ماسک ها دچار پانیک می شوند.

با شناختی که از روحیات مردم خاورمیانه دارم حرف اون رئیس بیمارستان درسته. مراجعان ایرانی با این چیزها دچار پانیک می شوند و گاه از روی پانیک حرکت های می کنند که غیر قابل کنترل هست. دکتر و پرستار را هم کلافه می کنند.

اما گناه اون دکتر و پرستار چیه؟! یکی از این بیماران به روی عطسه یا سرفه کرد چی؟!


شما را به خدا بیشتر مراقب دکترها باشید. دست کم به خاطر خودتان! اونها بیمار بشوند می دانید چند نفر را می توانند بیمار کنند؟!


🍀@minjigh


من نویسنده  متن زیر را نمی شناسم اما همه مواردی که گفته معقول به نظر می رسه و با مطالبی که در منابع گوناگون رسمی و معتبر خواندم همخوانی داره.


چیز جدیدش از نظر من مورد دهم بود. اون را به دقت بخوانید.
هر آمبولانسی که دیدید کارکناش لباس مخصوص پوشیده اند لزوما بیمار کرونا حمل نمی کنه:

[Forwarded from Yasaman Farzan]
‏به‌عنوان کسی که میکروبیولوژیسته، براتون آگاه‌سازی کنم در زمینه کرونا؛ یه‌کم از شایعات دور شین.

‏۱- اول از همه ماسک معمولی که شما از داروخونه می‌خرین (حتی اون فیلتردار معمولیا) کاربرد بسیار کمی داره. برای این‌که ویروس در سایز نانومتر هست و ازش عبور می‌کنه. پس نزنین. چون اگه اون ماسک رو شما هر ۲ ساعت تعویض نکنین، محیط مرطوب درست می‌کنین برای رشد باکتری.

‏۲- بیماری ویروسی با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شن. ویروس، موجود زنده نیست و آنتی‌بیوتیک همون‌طور که از اسم‌ش معلومه، ماده ضد حیات هست و ویروس ازش تأثیر نمی‌گیره. شما زمان سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنین چون بعد از حمله ویروس، باکتری‌های فرصت‌طلب به‌تون حمله می‌کنن. پس خودتون رو به قرص نبندین.

‏۳- خوردن سیر، پیاز، پیازچه و دود کردن اسفند، کاملاً بی‌فایده است؛ چون همون‌طور که گفتم، ویروس موجود زنده نیست و از مواد آنتی‌بیوتیک‌طور تأثیر نمی‌گیره.

‏۴- ویروس کرونا و خیلی از ویروس‌های دیگه بدنه‌ای از جنس لیپید (یه جور چربی طبیعی) دارن که با مواد شوینده از بین می‌ره. بدون این بدنه از کار می‌افتن. برای همین، شستن دست و صورت و وسایل با مواد شوینده ساده مثل صابون و یا مواد ضدعفونی‌کننده ویروسی کاملاً از کار می‌اندازدشون.

‏۵- نمک روی این ویروس بی‌تأثیره. شما با نمک می‌تونین باکتری‌ها رو بکشین؛ چون مایع سلولی‌شون رو می‌کشه بیرون و خشک می‌شن. اما ویروس، مایع سلولی نداره.

‏۶- از کرونا بیش از حد نترسید اگر که سالم هستین. این ویروس از ویروس آنفلوانزای موجود در حال حاضر کشنده‌تر نیست.
در واقع این ویروس افراد در خطر که این بیماری‌ها رو دارن از پا در میاره:
دیابت
آسم
خودایمنی‌ها مثل MS
سرطانی‌ها
افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارن
پیرها
و ...

‏۷- به سیستم ایمنی اعتماد کنید. سیستم ایمنی انسان ۱۰ به توان ۱۰ سلول ایمنی حرفه ای داره که هر کدوم فقط به یه ویروس یا باکتری و... حمله می‌کنن. سیستم ایمنی بعد از کشف ویروس، چند روزی شروع می‌کنه به تولید لشکر و بعد به این ویروس حمله می‌کنه. آدم سالم معمولاً با رعایت، خودش درمان می‌شه.

‏۸- به دلیل نامعلومی کرونا در مورد بچه‌های کوچک به شکل یه سرماخوردگی ساده ظهور پیدا می‌کنه اگر سالم باشن. در واقع برای آدم‌های ۸ سال به بالا خطرناک‌تره. پس اگر بچه‌ی کوچکی سرماخوردگی ساده داره، شما خیلی مراقب خودتون باشید.

‏۹- امکان داره شما کرونا بگیرین و علائم‌ش کاملاً در حد سرماخوردگی باشه. اما برای این‌که به دیگران انتقال ندین، چند روزی رو خونه بمونین. اگر سر کار می‌رین، دورکاری کنید.

‏۱۰- این‌که صرفاً یه آمبولانس دیده می‌شه که لباس مقابله با بیماری‌های میکروبی تن‌شونه، دلیل این نیست که مورد کرونایی دارن می‌برن. بر اساس چارچوب در مواجهه با هر مورد مشکوک، تیم بیمارستان باید بدترین رو در نظر بگیرن. برای همین همه‌ی افرادی که آنفلوآنزا دارن هم اول قرنطینه می‌شن.

‏۱۱- زیر دماغ‌تون ویکس و نعناع نزنین با تصور این‌که دارین ضد عفونی می‌کنین. با این کار، حتا فضای تنفسی‌تون رو بازتر و پذیراتر برای دریافت ویروس واگیردار می‌کنین.

‏۱۲- در انتها این بیماری با کنترل و رعایت از طرف افراد بیمار و افراد سالم به‌راحتی می‌گذره. در واقع می‌شه گفت آنفلوآنزای خوکی و آنفلوآنزای N1H1 خیلی بیش‌تر و خطرناک‌تر از اینا پخش شدند؛ اما گذشتند. پس بیش از حد نترسین؛ اما بی‌خیال هم نباشید. مراقبت کنین.

— سام اسدی

💟 @LoveBot

https://twitter.com/SamyAsady/status/1230552415029596162?s=19


اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

زبان مادری و توسعه ایران

+0 به یه ن

امروز روز جهانی زبان مادری است. 

دکتر رنانی استاد دانشگاه اصفهان و نظریه پرداز توسعه است.
فرد خوشفکری است و به جد دغدغه توسعه ایران را دارد.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ 1 ][ 2 ][ 3 ]