دکتر می خواهیم نه فردین!

+0 به یه ن

ظاهرا هنوز خیلی ها انتظار دارند پزشکان و پرستاران و داروسازان جلو بروند و با "شجاعت" و "فداکاری و ایثار" جلوی انتشار ویروس کرونا بایستند.
این عده، با لحنی متوقعانه از حضور پزشکانی که تا این اندازه فداکار و شجاع نباشند ابراز بی نیازی می کنند.

این نوع طرز فکر (حساب باز کردن روی عده ای فداکارشجاع متعهدو ابراز بی نیازی نسبت به بدنه تخصصی کشور برای حل معضلات) حدود چهل سال پیش خیلی در جامعه طرفدار داشت و جامعه ما تاوان های بسیار سنگینی به خاطر این نوع نگرش متحمل شده است.  خوشبختانه اکنون اکثریت جامعه معقول تر می اندیشد. اما هنوز در میان درصدی از جامعه رسوبات این طرز فکر وجود دارد.

ببینیم در این مورد خاص مورد بحث این طرز فکر چه اشکالات بنیادینی دارد.


١-اولا ما نیاز به پزشک و پرستار انی داریم که کارشان را بلد باشند و در عین حال مراقب خودشان باشند. اگر مراقب خودشان نباشند چه بسا بیمار می شوند. همان گونه که شنیده اید این بیماری جدید حتی در دوران نهفتگی که علایم بیماری هنوز نمود ندارند هم قابل انتقال است. تصور کنید  در این دوران که هنوز پزشک متوجه بیماری خود نشده می تواند چندین نفر را آلوده سازد! پس ما نباید بخواهیم پزشکان و پرستاران ما "فردین بازی" در بیاورند و خود را فدا کنند! فدا کردنشان تلویحا به معنای فدا ساختن ده ها نفر دیگر هم هست.

برای همین بود که گفتم به خاطر خودمان دکترها و پرستاران و داروسازان و .... را آن قدر کلافه نکنیم که از سرکلافگی مراعات سلامت خود نکنند و بیمار شوند.


٢- فعلا نه آمار مبتلایان را به درستی داریم نه آمار دکترها و پرستاران شجاع و فداکار داوطلب را. بر چه اساسی یک عده اعلام می کنند دکترهایی که شجاع نیستند و حاضر به فداکاری نیستند  پی کارشان  بروند که به آنها نیازی نیست؟!


ما در حفظ دریاچه اورمیه هم همین مشکل را داریم. هر از گاهی اونهایی که تب طرفداری از دریاچه در آنها تند هست به متخصصان این امر پرخاش می کنند که تو که به اندازه من شجاعانه حاضر به فداکاری نیستی برو پی کارت! می بینی طرف پژوهشگر  فلان آزمایشگاه معتبر جهانی در زمینه های حفظ محیط زیست هست که لطف کرده خواسته قسمتی از وقت خود را برای حفظ دریاچه اورمیه صرف کند. از یک جوانک این پرخاش را می شنود که اصلا به تو که به اندازه من حاضر نیستی خود را فدا کنی نیازی نیست.😬 یارو اون قدر اعتبار بین المللی دارد که اگر لابی کند شاید نصف بودجه لازم برای حفظ دریاچه را بتواند جور کند اما فلان جوانک او را با پرخاش طرد می کند!

🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]