خواندن یا نخواندن کتاب مقدس

+0 به یه ن

برخی از خانواده هایی که تا دیروز در عاشورا برای امام حسین سینه می زدند، امروز می گویند ما آریایی هستیم و عرب نمی پرستیم و ادعا می کنند به جای قرآن باید شاهنامه را نشاند چرا که قرآن عربی است اما شاهنامه به زبان پارسی است و برای آریایی ها نوشته شده. آرزو به دل ماندم از زبان این جماعت یک بار بشنوم که از فردوسی نقل قول کنند که «توانا بود هرکه دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود!» کاملا برعکس! تا فرصت به دست می آورند مخ شنونده را می خورند که علم و دانش به درد نمی خوره وفقط پول به درد می خوره و برای همین فقط باید پولدارها نشست و برخاست کرد. پس دانش دوستی را از شاهنامه ای که جای قرآن نشانده اند یاد نگرفته اند. بذارید ببینیم چه از شاهنامه یاد گرفته اند. آرزو به دل ماندم که این شعر دوران کودکی را زمزمه کنند و بخوانند:چه خوش گفت فردوسی پاک زادکه رحمت بر آن تربت پاک بادمیازار موری که دانه‌کش استکه جان دارد و جان شیرین خوش استسیاه اندرون باشد و سنگدلکه خواهد که موری شود تنگدلمزن بر سر ناتوان دست زورکه روزی به پایش در افتی چو موردرون فروماندگان شاد کنز روز فروماندگی یاد کن
تا جایی که من دیده ام نه این شعر را می خوانند و نه به توصیه و پیام آن عمل می کنندزمانی که اینان هنوز مسلمان بودند و شاهنامه را جای قرآن ننشانده بودند قرآن ۶۰۰ صفحه ای را نخوانده بودند. انتظار نداشته باشید که حالا که شاهنامه را مقدس می دانند بنشینند و شصت هزار بیت آن را بخوانند. از مسلمانانی که قرآن را نخواندند اما تصورات خود را به آن نسبت دادند به اندازه کافی کشیده ایم! از اینان که شاهنامه نمی خوانند اما آن را مقدس می دارند چه ها خواهیم کشید؟!
------------یاد فیلم زیبا و به یاد ماندنی «ویولون زنی بر پشت بام» افتادم. جا به جا پدر خانواده می گفت « As the good book says ……”داستان ها و نصایح خود را به جای نصایح تورات جا می زد. تورات را هم طبعا نخوانده بود! اون فیلم بود! یک فیلم کمدی موزیکال رمانتیک! ولی در واقعیت هم بسیارند مسلمانان و مسیحیان و یهودیان و البته آریاپرستانی که کتاب مقدس خود را نمی خوانند ولی تصورات و نظرات خود را به کتاب مقدس نسبت می دهند و بعد به این توهم می رسند که این سلایق و نظرات شخصی آنها هم مقدس است. بعدش می افتند به جان دیگران که باید به این مقدسات عمل کنند. چوبش را بسیار خورده ایم و خواهیم خورد. در واقعیت نه بانمک هست و نه رمانتیک!

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]