فیلم ائو

+0 به یه ن

دوستانی که هنوز فیلم ائو را ندیده اید! این فیلم در تهران و اصفهان و بابل و چند شهر دیگه هنوز داره اکران می شه.واقعا به دیدنش می ارزه! بلیط را می توانید از اینجا تهیه کنید: https://www.cinematicket.org/?p=nfilmdetailae&fid=1400&fileid=2106&t=خانه%20(ا%D9%90ئو)

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

آموزش نوشتار زبان مادری به سبک ماتی میخاناسی

+0 به یه ن

مطلب زیر را از کانال ماتی میخاناسی کپی می کنم: 🆔 @matimeyxanasiofficial بیر دیقه گلین ییغیشین بورا! نئجه قرار اولموشدی «ق» و «گ» حرفلرینین دوز یئرینده ایشلتماغینا فیکیر وئراخ، بیردانا دا آیری مسئله وار، توجه بویورون: بوشقابدا یئدیم = در بشقاب خوردم. بوشقاب دا یئدیم = بشقاب هم خوردم! اونا ائو ده وئردیم = به او خانه هم دادم. اونا ائوده وئردیم = به او در خانه دادم! پس بوگون اؤرگشدوخ کی «دا» و «ده»نین یاپیشیخلی یا آیری یازماغینا دا دقت ائلیاخ. کلاس تمامدی، داغیلا بیلرسیز! ماتی میخاناسی 👇 https://telegram.me/joinchat/D9YmOEFUSO0ezlDbeRujDA

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

ورای سیاست

+0 به یه ن

زلزله: متاسفانه همه دارند به مسکن مهر گیر می دهند که ظاهرا سیاسی کاری است. بیمارستانی که همین چند وقت پیش توسط وزیر بهداشت افتتاح شد فرو ریخت در صورتی که بیمارستان باید محکم ترین سازه شهری باشه. امداد رسانی هم که مشکل داره و حتی شب اول در برخی نقاط گفتند چون شبه نمی تونیم کمک کنیم! به نظر من تاکید بی اندازه روی مسکن مهر سیاسیه. هر چند خود این مسکن های مهر هم در همین سال های اخیر و توسط دولت فعلی تحویل داده شده. یعنی دولت فعلی پایان کار رو صادر کرده و گفته خانه ها برای تحویل آماده اند. مینجیق: از منظر برخی ها شاید سیاسی باشه. ولی من از منظر سیاسی ننوشتم. فرق زیادی هم-از این جهت- نه تنها بین دولت احمدی نژاد و روحانی نمی بینم بلکه بین اونها و فلان پیرمرد عامی (ولو خوش قلب و مهربان) که معتقده "ایمنی باد هواست خدا خودش حفظ می کنه" نمی بینم. حرفم اصلا سیاسی نبود! اتفاقا برای این که این شبهه برطرف بشه می گم: در دوره اول احمدی نژاد گویا حکومت (استثنائا) یک کار خوب انجام داد و اون این بود که 5 میلیون کمک به خانوارهای روستایی کرد که بروند خانه شان را ایمن کنند. کارشناسان می گویند این مبلغ با تسهیلاتی که فراهم کرده بودند برای این کار آن زمان کافی بود. اما متاسفانه در اغلب روستاها، روستاییان با ناظران پروژه ساخت و پاخت کردند و 5 میلیون را عوض آن که صرف ایمنی ساختمان بکنند بردند خرج اتنینا کردند. (دیش ماهواره و اجناس تزئینی الکی خریدند!!) مسئله سیاسی نیست. فراتر از مسئله سیاسی است! مسئله مسئله فساد توام با خرافات هست!

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

چه باید کرد؟

+0 به یه ن

اگر دقت کرده باشید من این روزها انگشت را گذاشته ام روی باورهای خرافی (چه از نوع سنتی و کج فهمی مذهب و چه از نوع به ظاهر شیک و نیوایج آن) که باعث می شود مردم ما ایمنی را جدی نگیرند. انگشت گذاشته ام به لزوم علمی فکر کردن و تصمیم گرفتم. جواب من به "چه باید کرد؟" همین هست. با خرافات مبارزه کنید. علمی فکر کردن را ترویج کنید. اگر این گونه باشد سر فرصت مردم به لحاظ سیاسی هم تصمیمات درست می گیرند

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

متنی شیک اما خرافی و پاسخ مینجیق

+0 به یه ن

این متن به سرعت وحشتناکی دارد دست به دست می شود:
“😔😔😔 ای کاش دعای مرگ برای دیگر ملت ها از دهان ایرانیان بیفتد، ای کاش جمعه به جمعه برای نیمی از جهان ارزوی مرگ و نیستی نکنیم تا این قدر مملکت مان دچار مرگ و غم و عزا نشود ، همان انرژی منفی که بعد هر نماز از ایرانیان هیجان زده در می اید، عاقبت به سر ایرانیان برمی گردد، کاش بعد هر نماز در مساجد ارزوی برکت و إیمان و یکتا پرستی برای تمام دنیا می کردیم تا شاید قطره ای از این دریای انرژی مثبت به خودمان بازگردد. #کرمانشاه_تسلیت 🖤 ⚜ @tarffandkade"

 پاسخ من در زیر هست.لطفا اگرمتن را دیدید این پاسخ را بدهید:

صد البته شعار "مرگ بر کشورهای مختلف " که سر داده می شود به ضرر کشور و فرهنگ ماست. به لحاظ سیاسی و به لحاظ جذب توریست و سرمایه برایمان سم هست اما وقوع زلزله و خسارات ناشی از آن به این شعارها ربطی ندارد. به جای شعار "مرگ بر" شعار "درود بر" هم می دادیم زلزله ها اتفاق می افتادند برای این که خسارات زلزله ها را پایین بیاریم باید خانه های محکم بسازیم؛ باید در دکوراسیون خانه به مسایل ایمنی دقت کنیم؛ آموزش رفتار در هنگام زلزله ببینیم و ...

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

پی نوشت نوشته قبلی ام

+0 به یه ن



ببینید! من ارزش صدقه دادن را که زیر سئوال نمی برم! من این عقیده خرافی را که با دادن صدقه می شود خطرات ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی را کاهش داد زیر سئوال می برم!
وقتی پیامبر می فرماید صدقه هفتاد نوع بلا را دفع می کند قطعا منظور این نیست که شما اگر صدقه بدهید و بعد خود را از پشت بام بیاندازید سالم به زمین می رسید! خدا که نمی آد به خاطر صدقه دادن یک نفر قوانین طبیعتش را تغییر بدهد! اصلا خود خدا در قرآن می فرماید با دست خود خود را به مهلکه نیاندازید. در دنیای مدرن معنای آن یعنی نکات ایمنی را جدی بگیرید.
منظور از هفتاد نوع بلا که صدقه قراره دفع کنه فقر شدید و حرص و آز و..... هست. بلاهایی که به واقع جامعه ما گرفتار آن هست و هر روز هم بیشتر می شود.
یک عده متاسفانه در جامعه ما عوضی گرفته اند. شاید برای خوانندگان وبلاگ من عجیب باشد (چون دینداری خوانندگان این وبلاگ عوامانه نیست) اما باور کنید بسیارند در جامعه ما که خیال می کنند با دادن یک مقدار صدقه ایمن شده اند و لازم نیست که به نکات ایمنی توجه کنند. خیلی زیاد هستند این عده. فکر کنم 20 درصد از جامعه همین طور فکر می کند.حتی یک عده مسخره تر از این فکر می کنند. خیال می کنند پشت ماشینشان بنویسند "بیمه حضرت رقیه" دیگه کار تمومه. لازم نیست در رانندگی احتیاط کنند. نیروهای انتظامی از دست این عده جانشان به لبشان آمده. اما خیلی نمی توانند جلویشان بایستند چون پای اعتقادات مردم وسط هست و از تحریک احساسات مذهبی مردم می ترسند.

متاسفانه عده قابل توجهی از مسئولان کشور ما هم از همان عده هستند که نسبت به دین عقاید خرافی دارند. مسکن مهر هم که می سازند با اون وضعیت افتضاح می سازند. فساد مالی و بیسوادی و بیکفایتی یک طرف! اما هر چه قدر هم فاسد و بیکفایت باشند اگر سر خودشان را با خرافات شیره نمالند باز وجدانشان تشر می زند که "با این وضع افتضاح خانه می سازی یک زلزله بیاید تو قاتل صدها نفر بیگناه خواهی بود". اما با توجیه گری های خرافی این تشر وجدان آرام می گیرد: "اگر خدا بخواد طوری نمی شه. ایمنی میمنی همه هواست" "ساخلیین ساخلار....." بابا جون! خود خدا در قرآنش می گه خودتان را بادست خودتان در مهلکه نیاندازید. شما می آیید با بی کفایتی و فساد مسکن مهر می سازید و مردم بیگناه را به دست خود در مهلکه می اندازید.
علی الاصول عالمان دینی باید جلوی این کج فهمی ها بایستند. اما متاسفانه راه عافیت پیش می گیرند و سکوت می کنند. برخی حتی به آن دامن می زنند.

در وبلاگم اینها را می نویسم که شما خواننده روشن بین وبلاگ نسبت به موضوع حساس باشید و در جامعه مروج علمی اندیشیدن و مبارز علیه خرافات باشید.
شاید با خود بگویید "صدقه که چیز خوبی است. گیریم یک نفر یا یک تصور غلط خرافی تشویق به صدقه دادن می شه" چرا تصور غلط او را بگیرم و مانع از انجام دادن کار خیر بشوم؟! بذار در همان فکر خرافی خود بماند و کار خیر انجام بدهد."

نکته ام این هست که ضرر این عقاید خرافی بیش از خیر آن صدقه هست. صدقه می دهد گرسنه ای را شبی سیر می کند اما در کارگاهشان نکات ایمنی را رعایت نمی کند کارگر یا کارگرانی می میرند و کودکانی یتیم می شوند و عمری گرسنگی می کشند! یا کارگر علیل می شود و خودش و خانواده اش عمری سختی می کشند!

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

بسیار تلخ

+0 به یه ن

ماتی میخاناسی:


چیخاردیب ۱۰۰ تک تومن تصددیخ چیخیر اونو دا ۱۵ نفر آدامین باشینا دولاندیریر! اولان ۱۰۰ تومنینن بو بئله آدامی بلالردن اوزاخ توتماخ اولسئیدی ایندی بوتون دؤهتورلر، بیمه شرکت‌لری و حتی صافکارلار بوش بئکار قالمیشدیلار.
🆔 @matimeyxanasiofficial



مینجیق:
بله! اگر این عقیده خرافی را نمی داشتیم که با تصدق رفع بلا می توانیم بکنیم ساختمان هایمان را بهتر می ساختیم در زلزله این همه تلفات نمی دادیم!
مسکن مهر بدجوری در زلزله ویران شده و قربانی گرفته.
  فساد مالی توام با خرافات ریشه کن باد!
چه صد تا تک تومنی صدقه بدهی، چه صد میلیارد یورو صدقه دهی قوانین فیزیک عوض نمی شوند! کارهای پرخطر و عدم رعایت نکات ایمنی احتمال خسارت جانی و مالی را بالا می برد مستقل از آن که صدقه داده باشی یا نداده باشی.
سازمان انتقال خون برای گروه O-فراخوان داده. اگر خونتان O- هست زودتر بشتابید.

نوشته مرتبط

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

یک کانال طنز به شدت تبریزی

+0 به یه ن

کانال های طنز متعددی به زبان ترکی (یا مخلوط ترکی و فارسی) در تلگرام هست. برخی از آنها چند صد هزار عضو دارند. کانال «ماتی میخاناسی» یکی از بهترین های آنهاست. مطالب آن به زبان ترکی و با لهجه و گویش تبریزی است. همان طور که در عنوان گفتم «به شدت تبریزی» است. عصاره فرهنگ تبریزی را در خود دارد. 

برایم کمی عجیب  است که این کانال طنز -با این طنزهای به راستی قوی- چرا بیش از ۲۴۵۰ نفر عضو ندارد؟ شاید علت آن باشد که طنزها بیشتر نوشتاری هستند تا تصویری. 
متاسفانه ما به زبان مادری مان آموزش رسمی ندیده ایم . برای همین خواندن متن های نسبتا طولانی «ماتی میخاناسی» کمی زمانبر هست. اما باور کنید به خواندن آن می ارزد. گاهی که متن را می خوانم و از ته دل می خندم آرزو می کنم که کاش پدر مرحومم هم بود و می خواند.  پدرم نسبت به طنز خیلی سخت گیر بود. اغلب لودگی ها را«دوز سوز» می خواند اما طنز های ماتی میخاناسی دقیقا نوعی از طنز است که پدرم دوست می داشت.
ادبیات ماتی میخاناسی «نسبتا» پاستوریزه است. طبعا ادبیاتی نیست که یک معلم سر کلاس به کار ببرد اما این درجه ازبه کار گیری ناسزا و.... برای یک کانال طنز ناپسند به نظرم نمی آید. گویی عده ای خرده می گیرند که به اندازه کافی پاستوریزه نیست. همان طور که گفتم این کانال عصاره فرهنگ تبریز هست. به لحاظ استفاده از فحش و ناسزا هم این کانال آیینه تمام نمای فرهنگ تبریز هست.  کمتر از این فحش به کار می رفت غیر طبیعی و تصنعی به نظر می آمد!
چند دلیل هست که کانال ماتی میخاناسی را از سایر کانال های طنز که من دیده ام-چه به زبان ترکی و چه به زبان فارسی  از نظر من متمایز می کند:
۱) تا کنون هیچ طنزی در ماتی میخاناسی ندیده ام که اشاعه خرافات - چه از نوع سنتی و چه از نوع پست مدرن - بکند. در مقابل طنز های زیادی در این کانال منتشر شده که باورهای خرافی را به سخره می گیرد. برخی از آنها متهورانه اند!
۲) در خیلی از کانال های طنز-به خصوص در  کانال های طنز فارسی- از یک طرف شوخی های آن چنانی می شود که آدم وا می ماند که چه طور این کانال  را نمی بندند! از طرف دیگر یک جاهایی جانماز هایی آب می کشند که بیا و ببین! به دل من نمی نشیند. به نظرم دارند یک جور ریا می کنند یا حتی باج می دهند تا کانالشان بازبماند. ماتی میخاناسی نه شوخی آن چنانی دارد که خارج از شئونات باشد و نه جا نمازی آب می کشد که شبهه باج دادن به وجود آورد. 
البته هر از گاهی برخی رمانتیک بازی های  پسرهای نسل جوان را مسخره می کند. (به قول مهران مدیری چلمپه بازی ها را!)به نظر من نمی آید که از روی باج دادن این کار را می کند. در این مورد هم آیینه تمام نمای فرهنگ تبریز هست. دایی های من هم بودند  عکس العمل مشابهی در برابر این نوع رمانتیک بازی ها نشان می دادند. من خودم چه طور؟! ده سال پیش که جوان تر بودم از این نمایش های رمانس خوشم می آمد. اما الان به نظرمن هم این چلمپه بازی ها پوچ می آیند. خودم چلمپه ها را مسخره نمی کنم اما وقتی ماتی میخاناسی یا دایی هایم چلمپه ها را مسخره می کنند خوشم می آید!
۳) ماتی میخاناسی با حساب سرانگشتی برای ارزیابی درستی یا نادرستی مدعا ها بیگانه نیست. به قول خودش
چرتکه می آورد و حساب کتاب می کند. یادتان باشد بارها و بارها نوشته ام چه قدر این مهارت در تصمیم گیری های اساسی در زندگی شخصی  خانوادگی  و حرفه ای یکایک ما و در تعیین سرنوشت سیاسی جمعی ما لازم  و ضروری است.

هر وقت اعضای این کانال به بالای ۱۰۰ هزار نفر رسید من به آینده این مملکت امیدوار می شوم. اما چشمم آب نمی خوره که این اتفاق بیافته. 
آدرس کانال:

 @matimeyxanasiofficial

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل
آردینی اوخو

پدران من و روز کوروش

+0 به یه ن

برخی ایرانی ها بر خود می بالند که فرزندان کوروش هستند و بنابراین سردمداران حقوق بشر در جهان.
من نمی دانم بیش از 4-5 نسل قبل من چه کسانی بوده اند . اما از 4-5 نسل قبل در خانه مان کتاب های چاپ سنگی پیدا می شود. بنا به شهادت حاشیه نویسی های خوش خطی که در کنار کتاب ها کرده اند افراد فرهیخته ای بوده اند. اما مطمئن هستم 5 نسل قبل من هیچ کدام اسم کوروش هم به گوششان نرسیده بود. همچنان که در دیوان سعدی و حافظ هم نامی از کوروش برده نشده است.

احتمال این که نسب من به کوروش  منادی حقوق بشر برسد بسیار ناچیز هست. اما پدران من  تا  چهار نسل قبل که اطلاع موثق دارم نه همسرانشان را کتک می زدند و نه فرزندانشان را. پدرم هرگزاز دست پدرش کتک نخورده بود و پدر بزرگ ام از دست پدر تنبیه بدنی نشده بود. بعید می دانم پدر پدربزرگم از استوانه کوروش خبری داشت! اگر هم چیزی به گوشش رسیده باشد در شخصیت اش تاثیری گمان نکنم گذاشته باشد.
پدرم مرید کوروش نبود اما وقتی به خانه مان دزد آمد و عالم و آدم تحریکش کردند که از فلان مظنون شکایت کند تا زیر شلاق اعتراف نماید زیر بار نرفت. به خاطر ایمان به حقوق بشر هم زیر بار نرفت.
پدران من  تا حدود 150 سال پیش اینها بوده اند. نمی دانم قبل از آن نسل من به چه کسانی می رسد.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ 1 ]