چه کنیم تا آمار تصادفات جاده ای در کشور ما کمتر شود؟

+0 به یه ن

به دلیل غیر استاندارد بودن جاده های بین شهری در کشور ما، فرسودگی اغلب خودرو ها و نیز بی احتیاطی رانندگان، آمار تصادفات و قربانیان آن بسیار بالاست. در این میان، آمار تصادفات و قربانیان تورهایی که دانشگاه ها و موسسات ترتیب می دهند از متوسط خود ایران هم به اندازه محسوسی بالاتر هست.


با توجه به وضعیت درب و داغون اقتصادی کشور و فساد مالی و مدیریت کلان درب و داغون تر حاضر، گمان نمی کنم چشم انداز آن را داشته باشیم که تا ده سال دیگر هم وضعیت عمومی جاده ها و خودرو ها بهتر شود. اگرهمین الان هم مدیریت کلان کشور با وقوع معجزه ای ایده آل برای شهروندان ایرانی شود، ده سالی طول می کشد که بتوانیم استاندارد ها را در حد مطلوب بالاتر ببریم. با این دیدی که مسئولان ما دارند (که ما بایست چون حوثی ها گرسنگی بکشیم و لنگ ببندیم و مقاومت نماییم!!) هیچ عزمی برای بهبود استانداردها در سطوح مدیریتی بالای کشور نیست و درنتیجه استاندارد های ایمنی-با فرسودگی بیشتر خودروها- روز به روز بدتر خواهند شد. جان ما شهروندان برایشان اهمیتی ندارد که بخواهند کاری برای حفظ جان ما بکنند. (نمونه اش هم ماجرای هواپیمای اوکراینی. ناراحتی «ظریف جونِ اصلاح طلب ها» هم بیشتر از این بود که به او به موقع-یعنی بلافاصله بعد شلیک به هواپیما-  اطلاع ندادند تا «علاج» کند.چی را قرار بود «علاج» کند؟! قرار بود قربانیان را زنده کند تا «علاج» شود؟! «علاج» از نظر اینها -چه اصلاح طلب چه اصولگرا- با اون چیزی که در ذهن ماست  زمین تا آسمان دارد. جان امثال ما برایشان مهم نیست.)

الغرض! باید ما، مردم، خودمان فکری به حال خودمان بکنیم. دست کم می توانیم کاری کنیم که قربانیان تورهایی که دانشگاه ها و موسسات و سازمان ها ترتیب می دهند  حداکثر به اندازه متوسط کشوری باشد نه بیشتر.
 در زیر پیام  هیات مدیره کانون سراسری صنفی رانندگان را برایتان کپی می کنم. این گونه که پیداست به معاینه فنی موجود در کشور نمی شود  اعتماد کرد. اما شرکت های اتوبوسرانی و حمل و نقل معتبر اون قدر شعورشان می رسد که لوازم یدکی دست اول بخرند. خودروها همه فرسوده اند اما دست کم این شرکت ها لوازم یدکی دست اول می گیرند که مقاوم هست و در جاده های طولانی غیر استاندارد و شرایط اقلیمی دشوار ایران جوابگوی نیاز هست. در مقابل  کیفیت لوازم یدکی که سرویس های  دانشگاه ها و سازمان ها می گیرند پایین هست. شاید در شهر یا جاده های نسبتا خوب اطراف شهر جواب دهند اما جوابگوی نیازهای حرکت در جاده نیست. 
در نتیجه وقتی با این اتوبوس ها یا مینی بوس ها که برای سرویس هستند تور خارج شهر ترتیب می دهند تصادف صورت می گیرد و راننده ناوارد به رانندگی در جاده، کنترل ماشین را از دست می دهد و قربانی می دهد.
ظاهرا این ماشین های سرویس که ده ها سال از یک میدان شهر در مرکز به آن یکی میدان شهر در مرکز تهران مسافر می برند حتی  جوابگوی جاده های پرشیب ولنجک و درکه و دربند هم نیستند. اردو هایی که در تهران ترتیب می دهند هم در این محلات با خیابان های پرشیب قربانی می گیرد.

نمی توان تورها را تعطیل کرد. اما می توان خواست که به هنگام برگزاری تور به جای ماشین های سرویس و راننده های ناوارد سرویس ها، از شرکت های مسافربری حرفه ای خارج شهر- با راننده های مجرب جاده- بهره جست. 
در عمل می بینیم تجربه بیست سی ساله رانندگی در شهر از این میدان به آن میدان به درد کنترل ماشین در جاده های صعب خارج شهر نمی خورد. به این ترتیب هزینه تورها 
شاید اندکی گران تر شود اما جان انسان ها ارزش بیشتری دارد ( حالا درسته که جان ایرانی برای مسئول بلند پایه  ایرانی  در ج. ا. بی ارزش هست اما برای خانواده اش که ارزش دارد!). 
 یک کارزار هم می شه راه انداخت که استاندارد های معاینه فنی را برای خودروهایی که خارج از شهر می روند بالاتر رود. استاندارد ها را طوری کنند که ماشین های سرویس که از لوازم یدکی بی کیفیت استفاده می کنند مجوز نداشته باشند که از شهر دور شوند.  
ای کاش! اونهایی که  دانش فنی و تجربه کافی در این زمینه دارند کارزار راه بیاندازند. ما هم امضا و حمایت  می کنیم.

[Forwarded from تابناک آنلاین (ادمین ۱)]
🔺ترمز در معاینه فنی بررسی نمی‌شود/ لنت‌های ترمزی که با کارتن و مقوا تولید می‌شود

رییس هیات مدیره کانون سراسری صنفی رانندگان:
🔹کارخانه‌های تولیدکننده هیچ مسئولیتی در قبال گارانتی ندارند و لوازم بی‌کیفیتی مانند لنت ترمز در ایران بدون کیفیت و با مقوا و کارتن تولید می‌شود.
🔹در معاینه فنی‌ها نهایتا لاستیک و شیشه اتوبوس را چک می‌کنند و مدیرفنی پشت اتوبوس نمی‌نشیند و ترمز آن را تست نمی‌کند.
🔹نبود نظارت بر تولیدات داخلی، تولید بی‌کیفیت، نبود نظارت کیفی و صوری بودن معاینه فنی از جمله مهمترین عوامل تصادفات جاده‌ای و سوانح است.

@tabnakonline

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]