سرچشمه جیغاتی

+0 به یه ن

منبع اصلی آب دریاچه اورمیه رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود هست که سرچشمه های آنها در کردستان هستند. دریاچه اورمیه به آب این دو نیاز دارد. همه شما می دانید که اگر این دریاچه خشک شود چه بلاهایی برسر کشاورزی و سلامت مردم منطقه می آید. از سوی دیگر، ظاهرا مردم منطقه، هم در کردستان و هم در آذربایجان غربی، می خواهند کشاورزی را توسعه دهند و سال به سال به آب بیشتری نیاز پیدا می کنند. 


 علی الاصول می شود درآمد ناشی از کشاورزی را افزایش داد بی آن که مصرف آب افزایش یابد. روش های مدرن تر کشاورزی، حذف دلال و عرضه مستقیم کالاهای کشاورزی به مصرف کننده، ایجاد سردخانه های مناسب جهت جلوگیری از فاسد شدن محصولات کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و.... روش هایی هستند که باید- هم در آذربایجان و هم در کردستان- به کار گرفته شوند، تا هم محرومیت زدایی شود و رفاه مردم منطقه افزایش یابد و هم اکوسیستم شکننده منطقه به هم نخورد. 

اگر این اکوسیستم به هم بخورد در آینده کشاورزی نمی توان کرد و محرومیت به شدت بیشتری به هر دو استان، باز می گردد. علی الاصول حکومت باید فکرش را بدهد که این مسایل را حل کند. اما این گونه مسایل آخرین چیزی است که حاکمیت به آن فکر می کند. گمان می کنند با حرف های قشنگ زدن و آمار و گزارش های غلط دادن مسایل این چنینی را می توان رتق و فتق کرد. در شرایط موجود و بی کفایتی مسئولان و نا کارآمدی سیستم اداره کشور چاره ای نیست جز آن که ان-جی-او های منطقه فعال تر شوند ودست به دست هم دهند تا این معضل حل شود والا پتانسیل آن هست که تنش جدی ای صورت گیرد.

 مسئله آب، اصلا شوخی بردار نیست! این مسئله جدی است. تنش ناشی از آن هم می تواند خیلی جدی باشد! با کل کل چند تا سوسولو با نام مستعار در توئیتر فرق دارد! اون قدر فکرمان را درگیر کل کل های چند تا سوسولو در توئیتر نکنیم که مسایل مهمی از این دست فراموش شود. به جایش برای تقویت انجمن های محیط زیستی جدی وفعال در منطقه بکوشیم. مسئله آب و تضاد منافع سر آب مهمتر و جدی تر از آن هست با یک سری کلی گویی و دعوت به عشق و محبت و دوستی و یکسان دانستن همه انسان ها یا سر دادن سرود "ای ایران! ای مرز پرگهر" حل شود. اگر-خدای ناکرده- تضاد منافع برسر آب از حدی حاد تر شود تنش های جدی اجتناب ناپذیر خواهد بود. برای همین باید راهکارهای استفاده از آب درست و اصولی و علمی باشد تا کمبود جدی پیش نیاید. 🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]