پد های قابل شست و شو

+0 به یه ن

این مطلب به شدت زنانه است.   فکر نمی کنم مفاد آن به درد آقایان بخورد.جمع بندی صحبت هایی  است که در دو روز گذشته با دوستان قدیم دانشکده فیزیک شریف داشتیم. الان این دوستان در آلمان و آمریکا و  کانادا پژوهشگر هستند. یکی از آنها هم    اکنون در دانشکده شیمی  استاد است و از  دیدگاه شیمیایی هم بحث را تایید می کند. در دو روز گذشته از این دوستان در این باره بسیار آموختم و از ایشان سپاسگزارم.

————
بحث بر سر آلایندگی نوار بهداشتی یک بار مصرف برای طبیعت بود. در سال های اخیر در کشورهای پیشرفته دو جور پد بهداشتی قابل شست وشو به بازار آمده است. هدف اصلی عرضه این محصول کاهش آلوده شدن طبیعت به واسطه نوار بهداشتی یک بار مصرف هست. با توجه به این که نوار بهداشتی قابل شست و شو به صرفه تر هست مورد توجه قرار گرفته است. بهتر است دختران دانشجو که می خواهند در هزینه ها صرفه جویی کنند این متن را به طور ویژه جدی بگیرند. به خصوص هنگامی که برای فرصت مطالعاتی با بودجه کم  به خارج می روند.  هزینه تهیه نوار بهداشتی در کشورهای اروپا و شمال آمریکا به نسبت کمک هزینه ای که دانشجویان دریافت می کنند بسیار زیاد است.
 دو نوع پد قابل شست وشوی مدرن هست. اولی که در چین تولید می شود و در کشورهایی مثل آلمان به وفور مورد مصرف قرار می گیرد لایه ای از الیاف  زغال بامبو (تهیه شده در دمای ۸۰۰ درجه) دارد. این لایه ضد آب و ضد الکتریسیته ساکن هست و از نفوذ مایعات به لایه های زیرین جلوگیری می کند.

برای مشاهده نمونه هایی از این محصول می توانید به این سایت آمازون مراجعه کنید.همان گونه که ملاحظه می کنید طرح این محصول پر نقش و نگار هست. به عمد این گونه  انتخاب می کنند که لکه روی آن معلوم نباشد.

لازم هست در مورد شست و شوی این  پدها نکته ای بگویم. می شود آنها را ابتدا در آب سرد خیس کرد و بعد از مدتی آب کشید. آن گاه با آب داغ و مواد شوینده شست. این گونه شست و شو لزوما لکه را از بین نمی برد اما توجه داشته باشید که لکه خون ناشی از آهن موجود در خون است و غیر بهداشتی نیست. مهم آن هست که باکتری ها کشته شوند که شست و شوی ساده آن را از بین می برد و نیاز به سفید کننده ندارد. سفید کننده خود آلاینده محیط زیست هست. به علاوه استفاده مداوم  از وایتکس می تواند برایتان حساسیت زا باشد.   وایتکس عمر پارچه راهم کاهش می دهد. اینها را هم قرار نیست نشان مهمان بدهید که خیلی نگران لکه باشید. مهم آن هست که از نظر باکتری ها پاک  و تمیز باشند. 
نوع دیگری از  پدها هم در کشور های پیشرفته در سال های اخیر به بازار آمده که الیاف بامبو ندارد. به جای آن الیاف فشرده نخی دارد که جاذب بالای رطوبت هست. در گذشته این قدر نمی توانستند فشرده بسازند.
در ایران هم گویا پدهای بهداشتی قابل شست و شو تولید می شوند. در اینستاگرام آنها را می فروشند. فکر نمی کنم آنهایی که در ایران تولید می شوند از  این فن آوری نوین برخوردار باشند اما در عوض قیمت شان بسیار کمتراست.  شاید برای روزهای اوج خونریزی ماهیانه  این پدهای قابل شست وشوی ایرانی جوابگو نباشند. اما در روز اول و روز های آخر که خونریزی کم هست. می توان از آنها بهره برد. فکر می کنم برای کسانی که قاعدگی نامنظم دارند و در نتیجه ناچارند برای احتیاط از چند روز قبل در محل کار یا تحصیل از نوار استفاده کنند این محصول  مفید باشد. جلوی مصرف بی رویه نوار بهداشتی و هزینه های آن بر جیب شخص و نیز طبیعت را می گیرد.
اگر از دوستان نزدیک و صمیمی تان برای فرصت مطالعاتی چند ماهه به خارج می رود بهتر است برای هدیه برایش از این نوع محصولات بخرید. کلی در هزینه ها به او کمک می کند.اگر دوست داشتید این نوشته را به گروه های  خانم ها  فوروارد کنید.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]