میزان اهمیت نجات دریاچه اورمیه در سطح ملی

+0 به یه ن

اگر دریاچه اورمیه خشک شود حدود سه میلیون نفر از اهالی حوضه دریاچه باید دیار خود را ترک کنند اون هم نه مهاجرت با دست پر! ملک و باغشان را دیگر کسی نمی خرد که با سرمایه جایی بروند! با دست خالی مجبور خواهند شد مهاجرت کنند!


 آیا تهران و کرج وشهرهای دیگر جا برای جذب سه میلیون حاشیه نشین دارد؟! معلومه که نه! به علت مسایل محیط زیستی و خشک شدن هامون چند سالی است حاشیه تهران پذیرای موجی از مهاجران از سیستان و بلوچستان هست. متاسفانه در فقر مطلق زندگی می کنند! هرکجای ایران دست بگذارید مشکلات محیط زیستی خود را دارد و ابدا کشش جذب سه میلیون مهاجر جدید را ندارد. در شمال هم که آب به نسبت زیاد هست، مشکل زباله و گرانی زمین و....بیداد می کند! 

 مسئله شوخی بردار نیست! اکنون جلوی فاجعه را باید بگیریم. و الا فردا بدبختی های بسیار خواهیم داشت. همان کشاورز و باغدار آذربایجانی را در نظر بگیرید که الان باغش آباد است و درآمدی بیش از یک استاد دانشگاه دارد. فردا باغش به علت خشک شدن دریاچه اورمیه تبدیل به شوره زار شود چه می خواهد بکند؟! برود در حاشیه تهران حاشیه نشین شود؟! تصور کنید به لحاظ روحی چه ضربه ای به او وارد خواهد شد! از بالا به پایین رفتن خیلی سخت هست. به خصوص برای مردها! 
 الان این همه مشکلات روانشناسی و اجتماعی داریم. ببینید آن زمان چه خواهد شد! با مسئله ای به این ابعاد و بزرگی سر وکار داریم. مسئله چشم همچشمی با فلان شهر یا استان نیست! اینها را باید مطرح کنیم.  لطفا این مطلب را به اشتراک بگذارید.🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]