اهمیت انجمن فیزیک و همایش های سالانه آن برای کشور

+0 به یه ن

 

دلیل اهمیت کنفرانس های تخصصی انجمن فیزیک:

این کنفرانس ها هر سال در شهری متفاوت برگزار می شوند و محل گردهم آمدن فیزیکدانان کشور از شهرهای مختلف هستند. همین باعث می شود که بخشی از  مردم این شهرها با این گونه رویداد ها آشنا شوند و احیانا به علم علاقه مند گردند. اگر در حاشیه برنامه یک سخنرانی عمومی برای مردم شهر هم برگزار شود نتیجه دو چندان خواهد داشت.

اگر شرکت کننده های کنفرانس ها در حضور در جلسات، جدی باشند تاثیر بسیار بزرگی در بهبود اعتماد به نفس شرکت کنند ه های جوان و نیز ایجاد انگیزه برای بالا بردن کیفیت کار پژوهشی خواهند گذاشت. تجربه برگزاری همایش های سالانه در دهه ۹۰ توسط آقای دکتر رضایی اقدم در تبریز نشان داد که وقتی این گونه رویداد ها استمرار داشته باشند و سخنرانان مدعو خود را مکلف بدانند که در سخنرانی دانشجویان  حضور فعال داشته، به دقت سخنرانی ها را دنبال کنند تاثیر مثبت روی دانشجویان-به خصوص دانشجویان دختر- مشهود خواهد بود.

اگر کیفیت سخنرانی ها  بالا باشد قطعا انگیزه حضور فعال توسط فیزیکدانان کشور  بالا می رود. به تدریج شرکت سالانه در این همایش ها تبدیل به سنتی بین فیزیکدانان می شود. نظیر سنت شرکت در همایش های اسپن  در آمریکا یا برخی همایش ها در ایتالیا و یا آلپ که تبدیل به سنتی خانوادگی گشته است. در چارچوب فرهنگی کشور ما، ایجاد چنین  سنتی  دور از ذهن نیست.

 

دلیل اهمیت  ویژه کنفرانس های تخصصی انجمن فیزیک در چند سال آتی:

دلیل اول همین افسردگی عمومی است. وقتی افراد در همایش های حضوری در شهرهای مختلف کنار هم باشند و در مورد علاقه مشترکشان (فیزیک) صحبت کنند افسردگی کمرنگ تر می شود . این واقعیت که هر سال در شهری متفاوت برگزار می شود بعد تفریحی و سیاحتی هم به رویداد می دهد و بیشتر در رفع افسردگی کمک می کند (همایش هایی که ما در پژوهشگاه برگزار می کنیم تا این اندازه در این جهت موثر نمی توانند باشد.) به قول معروف، کنفرانس های انجمن فیزیک هم فال هستند و هم تماشا.

دلیل دوم آن  که به دلیل کرونا ما نسلی از فارغ التحصیلان دکتری داریم که به اندازه کافی در  همایش های  حضوری شرکت نکرده اند. این نکته  باعث ضعفی علمی-جتماعی شده که دیر یا زود خود را می نمایاند. همایش های انجمن فیزیک در کنار همایش هایی که آی-پی-ام و سایر موسسات برگزار می کنند می توانند این نقص را برطرف کنند.

دلیل سوم هم آن که با توجه به بالا بودن نرخ ارز و سایر موانع، سفر علمی به خارج محدود تر شده است.  جا دارد با تقویت کنفرانس های داخلی بخشی از این کمبود برطرف شود.

 

آیا گردهمایی سالانه اعضای انجمن فیزیک می تواند جای این همایش ها را بگیرد؟

با توضیحاتی که در بالا دادم فکر کنم بدیهی هست که جواب منفی است. گردهمایی سالانه برای تجدید خاطرات و..... بسیار مفید هست اما جای مناسبی برای آن  نیست که یک دانشجوی فوق لیسانس ارائه علمی  کند و از جمع، اعتماد به نفس یا روحیه بگیرد.

در چنین گردهمایی ای یک دانشجوی فوق لیسانس یا دکتری در هیجانات تجدید دیدار دوستان قدیمی نادیده گرفته می شود و اعتماد به نفس و روحیه خود را بیشتر از دست می دهد.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]