اطلاعیه پژوهشگاه میرات فرهنگی و گردشگری

+0 به یه ن

یک نامه به امضای «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» اومده که در آن اعلام شده از پایان نامه ها با مضمون «اخترباستان شناسی» حمایت می کنه. خیلی خوبه! من مدت هاست فکر می کنم که باید در مورد آیین های محلی که مبنای نجومی دارند پایان نامه نوشت.
مثلا در مورد سون آی باید پایان نامه نوشت. هم از منظر اسطوره شناسی و آیینی و هم از نظر نجومی. باید نشان داد که بدر آخر تابستان از نظر مشاهداتی چه فرقی با بدرهای دیگر داره. شبیه سازی ای باید بشه از حرکت ماه دور زمین با توجه به زاویه ای که مدار ماه با محور گردش زمین به دور خودش و مدار زمین به دور خورشید می سازه. در شبیه سازی می شه فرق میان موقعیت نسبی ماه و خورشید را (از منظر ما بر روی زمین) در غروب سون آی با بدر ماه های دیگر نشان داد. این کارها برای توریسم محلی روستاهای اطراف میانه که سالانه جشن سون آی می گیرند (یا در گذشته می گرفتند) مفید هست. با احیای این جشن ها و جذاب کردن آنها با آن گونه شبیه سازی ها می توان توریست جذب کرد. برای اقتصاد محلی مفید هست.

یک پایان نامه هم در مورد مراسم مربوط به شباهنگ در روستاهای اطراف اصفهان لازمه.حالا که این نهاد داره حمایت می کنه بهترین فرصت برای تعریف چنین پروژه هایی هست.
من با پژوهشگاه میراث فرهنگی آشنا نیستم. کسانی که علاقه مند هستند خودشان ته و تویش را در بیاورند.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]