از تاجزاده نجیب تر و مفیدتر و مظلوم تر و بی پناه تر نبود؟

+0 به یه ن

 چندی پیش تاجزاده را دستگیر کردند . عده ای هم در حمایت از او ، کارزار راه انداخته اند. من از تاجزاده بدم نمی آد. حتی می شه گفت یک کوچولو خوشم هم می آد. اما این همه تاکید روی شخص او، باعث می شه که این تصور در میان عموم مردم که اخبار مربوط به زندانیان فقط به گوششان می خوره به وجود بیاد که تنها مسئله تاجزاده هست که ما اینجا داریم. برای همین می خواهم بگم که الان حدود ٢٠٠ هزار زندانی در کشور داریم. طبعا برخی از این ها افراد مجرمی هستند که زندان حقشان هست. اما خیلی شان چنین نیستند. 

برخی شان پیمانکاران محترمی بودند که به اقتضای کارشان چک کشیده اند، اما چون خودشان نتوانسته اند طلب شان را از دولت وصول کنند چک شان را نتوانسته اند پاس کنند. همین طور سلسله وار این نوع مشکلات اقتصادی باعث شده یک عده به دلایل جرایم مالی به زندان بیافتند، حال آن که مال مردم خور نبوده اند. شرایط اقتصادی باعث شده محاسباتشان اشتباه از آب در بیاید و نتوانند قرض هایشان را بپردازند. 
 در صد قابل توجهی از زندانیان، زنان جوان هستند که با ازدواج در سن پایین حق تحصیل و رشد اجتماعی از آنها سلب شده . بعد هم همسر ناتو از آب در آمده و شرایط نابسامانی ایجاد کرده که زن از روی ناآگاهی و یا ناچاری مرتکب جرم شده. مثلا او را وادار به حمل مواد مخدر کرده! یا امضایش را پای چک های بی محل گذاشته. هزار و یک راه برای سو استفاده از این زنان بینوا هست.
 انواع و اقسام فعال سیاسی و مدنی و محیط زیستی هم در زندان ها هستند. همزمان با تاجزاده سه فیلمساز شهیر کشور هم دستگیر شده اند اما هیاهوی تاجزاده اونها را به محاق برد. گفته می شه که به خاطر امضای بیانیه ای با عنوان "تفنگت را زمین بگذار" دستگیر شده اند. من بیانیه را کامل نخوانده ام اما اگر محتوای بیانیه -چنان که از عنوان بر می آید- دعوت به پرهیز از خشونت باشد که می بایست به آنها جایزه هم می دادند.
 یک جامعه شناس به نام سعید مدنی هم در زندان هست که باز نمی دانم چرا! من برخی مقالات او را در مورد معضلات اجتماعی خوانده بودم. واقعا حیف که چنین جامعه شناسی در زندان هست. واقعا به وجود امثال او نیاز هست. فعالان محیط زیستی و نیز فعالان حقوق زن و همچنین فعال حقوق زبان مادری بسیاری هم در زندان هستند . امروز هم که قرار بود در اعتراض به خشک شدن دریاچه در شهرهای مختلف تجمع شود ٣ نفر در تبریز و ٢ نفر در اورمیه را گرفته اند. خیلی خیلی بیشتر از اینها هستند. تاجزاده در میان دستگیر شدگان ، نه نجیب ترین و بی آزارترین هست، نه مفیدترین برای جامعه و نه مظلوم ترین شخص نگاه داشته شده در زندان. اتفاقا زندانی که می کشد در مقابل زندان زندانیان دیگر هتل پنج ستاره هست. اگر می خواهید از زندانیان دفاع کنید موارد بی پناه تر از او فراوانند. 🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ ]