Einstein's Quantum Riddle

+0 به یه ن

الیار عزیز نظر مرا در مورد فیلم مستند Einstein's Quantum Riddle
ساخته PBSپرسیده بود. دیشب با شاهین دیدیم. مثل اغلب ساخته های PBS مستند بسیار خوبی بود. جز چند دقیقه آخرش که در جهان هولوگرافیک بود و چند دقیقه وسطش که در مورد عرفان شرقی بود (البته خودش هم گفت که just for fun) بقیه حرف ها معتبر و قابل اعتماد بود.

دیدن این مستند زیبا را توصیه می کنم.

یک توضیحی هم بدهم: این مسئله quantum entanglementبرای کسی خیلی عجیب هست که ذهنش با نسبیت خاص شکل گرفته باشد. برای کسی که نسبیت خاص نمی داند اون قدر ها هم عجیب نیست!

در واقع در چارچوب  علیت نسبیتی اعجاب برانگیز است نه در چارچوب علیت به معنای عام.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

از ظرفیت رودخانه های سرزمینم تا ظرفیت مردم سرزمینم

+0 به یه ن

پنجشنبه رفته بودیم کنار رودخانه لواسان. رودخانه خوب پرآب بود. ماموران زحمت کش آبداری مرتب سرکشی می کردند و تراز آب را اندازه می گرفتند تااگر تراز آب به سطح خطرناکی برسه اقدامات لازم ایمنی را انجام بدهند. (مثلا به ما بگویند که اطراف رودخانه را تخلیه کنیم). برای این که از خطرات سیل ایمن بمانیم و باران، این موهبت آسمانی را تبدیل به بلای جان خود و دیگران نکنیم قدر زحمات ماموران آبداری را بدانیم و هشدار هایشان را جدی بگیریم. اگر گفتند از فلان جاده که از مسیل یا کنارش می گذرد عبور نکنیم حرفشان را گوش کنیم. اگر گفتند اطراف رودخانه در حال طغیان را خالی کنیم با لجبازی جان خود را به خطر نیاندازیم. باور کنید فلان مامور آبداری که در روز تعطیل در زیر باد و باران می آید تراز رودخانه را اندازه بگیرد نه عامل گرانی است و نه عامل سرکوب آزادی. برای جان خودمان هشدار ایمنی می دهد نه برای سرکوب آزادی های اجتماعی که بخواهیم با نافرمانی (ضد) مدنی نسبت به هشدار او قدم قهرمانانه ای در راستای آزادیخواهی برداریم! 🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

کلاس هایی مفید برای آینده شغلی

+0 به یه ن

دوره‌ی کارسوق‌های علم داده تمام ابزار مورد نیاز علم داده در علوم علی‌الخصوص فیزیک را پوشش می‌دهد. این دوره با مباحث پایه آغاز شده و شرکت‌کنندگان در پایان اطلاعات کافی و توانایی حل مسئله خواهند داشت. با توجه به اهمیت این ابزار، فرصت شغلی وسیعتری در انتظار شرکت‌کنندگان خواهد بود. شرکت‌کنندگان حضوری ملزم به انجام تمرینات خواهند بود و در پایان دوره گواهینامه‌ی شرکت دریافت خواهند کرد.  ویدئوی کلاس‌ها ضبط و در شبکه‌های عمومی منتشر خواهد شد و افرادی که به طور غیر حضوری در انجام تمرینات شرکت کنند نیز بنا به درخواست گواهی دریافت خواهند کرد. برای هماهنگی شرکت حضوری به اینجانب ایمیل (vafaei.sadr@gmail.com) بزنید.

اطلاعات بیشتر در: http://physics.ipm.ac.ir/~vafaei/

علیرضا وفایی‌صدر
محقق پسادکتری پژوهشکده‌ی فیزیک،
پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
——————————————

👆👆👆👆👆👆👆👆لطفا در مورد این برنامه در جمع آشنایان خود اطلاع رسانی کنید. مقدمه ای است برای کلاس های یادگیری ماشین که من چند ماه هست در مورد آن در وبلاگ و کانالم می نویسم.این برنامه را ترتیب می دهیم به این امید که جوانان کشور ما هم از برکات این معدن طلا ی قرن ٢١امی (یادگیری ماشین) بی نصیب نمانند. جوانان عزیز ، این گوی و این میدان. آینده شغلی خود را به دست خودبسازید!
اگر در تهران نیستیدمی توانید در کلاس ها غیر حضوری هم شرکت کنید.
یاسمن فرزان

🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

حال رو به بهبود دریاچه اورمیه

+0 به یه ن

از قرار معلوم بعد از بارش های نیسانی امسال، حال دریاچه اورمیه رو به بهبود گذاشته است. شاید شما نیز جزو کسانی باشید که  به طعنه می گویید : "باران آمده  و دریاچه پر شده حالا مسئولان به اسم خود می نویسند!"
من کاری به مسئولان رده بالا ندارم اما  عملکرد مسئولان محلی مدیریت آب در حوضه دریاچه اورمیه را امسال قابل قبول می دانم. چند روزی پیش ازشروع این باران های سیل آسا، مرتب خبر رها سازی آب مخزن سدهای حوضه را می شنیدیم. اگر دیر جنبیده بودند به جای پر شدن دریاچه امروز خبر سیل و ویرانی در آذربایجان را می شنیدیم. اگر مسیل ها و رودخانه ها مسدود بودند -مثل سال 96  -امسال هم سیل می آمد و حال دریاچه هم نزار باقی می ماند.


ببینید! قرار نیست که مسئولان معجزه ای کنند و از عدم، آبی تولید نمایند. قراره همین آب موجود را درست مدیریت کنند. به نظر می رسد ستاد احیای دریاچه اورمیه برای تغییر الگوی کشت جهت کمینه شدن استفاده از آب در کشاورزی برنامه های سنجیده ای دارد.  سئوال ها  از این جنس بوده است: چه محصولی در هر منطقه اقلیمی، با چه محصولی جایگزین باید شود؟ مراحل کاشت و داشت و برداشت اش چه باشد؟ آیا محصول یاد شده بازار مصرف دارد؟ آیا  جایگزینی محصول  برای کشاورزان محلی مقرون به صرفه است؟ چگونه می توان کشاورزان محلی را متقاعد کرد که الگوی کشت خود را تغییر دهند؟ و...
همه اینها سئوالات غیربدیهی هستند که پاسخ به آنها نیازمند تحقیق و مطالعه هست. در این سال ها ستاد احیا مشغول به یافتن جواب این سئوال ها بوده است. بی انصافی است که بگوییم جز برگزاری همایش کاری  نکرده اند. اگر به جای بررسی و مطالعه   بیل مکانیکی بر می داشتند و یک کار ی می کردند که چشم رهگذران را بگیرد خطرناک می بود! چون بی مطالعه عمل کردن وضعیت بد را بدتر می نماید. اگر بدون مطالعه  فرهنگ محلی و اجرای طرح های کوتاه برد آزمایشی و بدون مطالعه تبعات اقتصادی برای کشاورزان،  به زور کشاورزان منطقه را مجبور به تغییر الگوی کشت می کردند شاید در کوتاه مدت نتیجه چشمگیر می داشت اما ضربه ای می زدند که جبران ناپذیر می شد. الان خیلی علمی و اصولی دارند پیش می روند.
سرعت شان کم شاید باشد اما دست کم می توان امید داشت که  مسیرشان درست است. یرای این که راه درستشان را ادامه دهند نیازمند بودجه از یک سو و از سوی دیگر پشتیبانی مردمی هستند.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

کینوا، تجویز ستاد احیا

+0 به یه ن

ستاد احیای دریاچه اورمیه برای تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه برنامه ها و رهنمود هایی داره. چکیده آن را در این مقاله می توانید بخوانید.
کاشت گیاهان دارویی که در آمدزا هم هستند توصیه شده. در استان آذربایجان شرقی هم که چند شرکت دارویی هست و می توانند مشتری محصول باشند. دانشکده داروسازی تبریز هم خیلی فعال هست. مثلا برای رشد مو و ابرو الان تونیک قزل گون  را توصیه می کنند. روی شیشه هایش نوشته که فرمولاسیون آن مال دانشکده داروسازی تبریز هست.

ستاد احیای دریاچه توصیه کرده که در شبستر کینوا بکارند. یادتان هست مدتی پیش در مورد کینوا نوشته بودم؟ گویا برای سلامت بدن کینوا بهتر از برنج و گندم هست. در حال حاضر کینوا زیاد  در ایران کشت نمی شه. فقط در فروشگاه های لوکس در بسته بندی های 100 گرمی یافت می شه با قیمتی خیلی بالا . وارداتی از پرو یا ترکیه است و لوکس حساب می شه. الان گرانتر از برنج اعلای گیلان هست در صورتی که علی الاصول باید ارزانتر از گندم باشه چون کاشتش آسان هست و زیاد آب نمی بره.  ای کاش این طرح های ستاد احیای دریاچه اورمیه عملی بشه. این طوری هم به نفع دریاچه خواهد بود هم به نفع کشاورزان و هم به نفع ما مصرف کننده ها.

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

نوشابه ای برای خود!

+0 به یه ن

مادر و خانواده برادر دوستم با اتوبوس از تبریز رفته بودند شیراز. دیروز هنگام سیل در دروازه قرآن گیر افتاده بودند. برادرش فیلم اش را فرستاده. ماشالله همه با متانت در اتوبوس نشسته بودند و به توصیه های پلیس عمل می کردند. خوشبختانه اتفاقی برایشان نیافتاد.
هیچ یک از مسافران اتوبوس داد و بیداد نمی کرد و حرکت نامعقولی از کسی سر نزد.
داشتم فکر می کردم اگر از ژاپن چنین فیلمی می آمد همه دنیا چه قدر حلوا حلوا می کردند که مردم ژاپن فرهنگ والا دارند. STOIC هستند و...

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

لجبازی ممنوع! با نیروهای امدادی همکاری کنیم!

+0 به یه ن

وقتی سیل و زلزله و..... اتفاق می افته بازار شایعه هم داغ می شه. مراقب باشیم که با بازنشر شایعاتی که باعث اضطراب بیش از حد مردم می شه وضعیت بد را بدتر نکنیم! در هنگام اضطراب توده های مردم کارهای مخربی ممکنه بکنند که بعدا خودشان تعجب کنند که آیا این من بودم که چنین کاری کردم؟! دست کم مراقب باشیم ما به آن دامن نزنیم!

الان وقت کار سیاسی هم نیست! فعلا فلان شازده یا بهمان پرزیدنت از اون سر دنیا یا بهمان شاه از توی گور کاری نمی تونه برای سیل زده ها بکنه. با همین ماموران هلال احمر و پلیس و.... که در کف خیابان ها، جانشان را کف دستشان گرفته اند تا جان مردم را نجات دهند همکاری کنیم و از خودرایی و قهرمان بازی های الکی بپرهیزیم تا سیل رد بشه بره ببینیم چه کار می خواهیم بعدش بکنیم! 🍀@minjigh

حتما پیامک های زیر را دریافت کردید. به هر حال بازنشر آنها ضرری ندارد: سازمان مدیریت بحران کشور

-1 -حفظ آرامش در مواجهه با خطرات احتمالی و توجه به هشدارهای مسولین محلی. -عدم استقرار و نصب چادر در مناطق ساحلی, رودخانه ها و مناطق کوهستانی بخصوص در مناطق با شیب زیاد و مسیل ها. سازمان مدیریت بحران کشور

-2 -عدم تردد از مسیر های منتهی به رودخانه هایی که سیل در آنها جریان دارد(موکدا عدم تردد از روی پلها تا زمان فروکش کردن سیل). -عدم تردد در زمان بارندگی شدید از مسیر های کوهستانی که امکان ریزش سنگ و یا بهمن وجود دارد. سازمان مدیریت بحران کشور

-3 -در جاده های کوهستانی برفگیر از زدن بوق، بخصوص بوق های ممتد خودداری گردد(هشدار سقوط بهمن). 🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل

روز فقط امروز نیست

+0 به یه ن

یادمه وقتی پارسال در اوج بی آبی و گرما در مورد لزوم لایه روبی رودخانه ها و باز نگاه داشتن مسیل ها در وبلاگم نوشتم، یک عده گفتند لزومی نداره چون که در کشور باران نخواهد آمد! 😑😑 🍀@minjigh

اشتراک و ارسال مطلب به:


فیس بوک تویتر گوگل


  • [ 1 ][ 2 ]